شباب النهضة
اسرة النهضة للدعم الطلابي والتنمية البشرية بكلية الطب جامعة المنصورة ترحب بكم
انت الان غير مسجل ولا تستطيع مشاهدة محتوى المنتدي
يرجى التسجيل
شباب النهضة
اسرة النهضة للدعم الطلابي والتنمية البشرية بكلية الطب جامعة المنصورة ترحب بكم
انت الان غير مسجل ولا تستطيع مشاهدة محتوى المنتدي
يرجى التسجيل
شباب النهضة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

شباب النهضة

اسرة النهضة طلبة طب المنصورة للدعم الطلابى والتنمية البشرية

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
منـــــــتـــــــــــــدى الــــــــنـــــــــهــــــــــــضــــــــــــــة للتــــــــنـــــــمـــــــــــيــــــــة البـــــــــشــــــــــــرية يرحب بــكــم
رسالة دكتورة دينا الطنطاوي من بيت الله الحرام:السلام عليكم احبابى شباب النهضه... ابعث لكم رسالتى هذه من امام الحرم الشريف بمكه المكرمه حيث رزقنى الله نعمه زياره بيته الحرام ..ولله انها اجمل رحله رزقكم الله بها جميعا.. ادعو الله لكم بكل خير وبالتوفيق والسداد ولك منى يادكتور محمد دعاء خاص على صبرك وتحملك مسئوليه المنتدى
محمد أشرف الأعراب والعجم** محمدخيـر من يمشي على قــــدم** محمــد باسط المعروف جامعه** ‍ ‍ محمـد صاحب الإحســان والكــــرم** محمــد تاج رسل الله قاطبــــة** ‍ ‍ محمـــــــد صــــــادق الأقوال والكلـــم** محمــــــد ثابت الميثاق حافظــه** ‍ محمــــد طيــب الأخــلاق والشيــــم** محمـــد رُوِيَت بالنور طينتُــــهُ** ‍ ‍ محمــــد لم يــــزل نــــــوراً من القِدم** محمــــد حاكم بالعدل ذو شرفٍ** ‍ ‍ محمـــــد معــــدن الأنعام والحكــــــم** محمد خير خلق الله من مضـــــر** ‍ ‍ محمــــد خيـــر رســـــل الله كلهـــــم** محمــــــد دينه حـــق نديـــن بـــه** ‍ ‍ محمــــــــد مجمــــلاً حقاً على علــــم** محمـــد ذكـــره روح لأنفسنــــــــا** ‍ ‍ محمد شكره فــــرض على الأمــــم** محمد زينة الدنيا وبهجتهـــــــــــا** ‍ ‍ محمــــــــد كاشــــــف الغمات والظلم** محمــــد سيـــــــد طابت مناقبـــــه** ‍ محمــــد صاغه الرحمــــــن بالنعـــــم** محمــــد صفـــوة الباري وخيرتـــــه** ‍ ‍ محمــــد طاهـــــــر من سائر التهـــم** محمـــد ضاحــــك للضيف مكرمــــه** ‍ ‍ محمـــــــــد جـــــــاره والله لم يضـــم** محمــــد طابـــــت الدنيــــا ببعثتــــه** ‍ ‍ محمـــــد جـــاء بالآيـــات والحكـــــــم** محمـــــد يوم بعث الناس شــــــــــــافعـنا** محمـــــــد نوره الهادي من الظلــــــــــم** محمــــــــد قائـــــــــــم لله ذو همـــــــــم** ‍ ‍ محمـــــــد خاتـــــــم للرســــــل كلهــــم** مولاي صل وسلم دائما أبدا** على حبيبك خير الخلق كلهم** يا رب بالمصطفى بلغ مقاصدنا** واغفر لنا ما مضى يا واسع الكرم**
اللهم اجعل لأهل سوريا فرجا و مخرجا ،اللهم احقن دماءهم ، و احفظ أعراضهم ، و آمنهم في و طنهم ، اللهم اكشف عنهم البلاء اللهم قاتل الظلمة المتجبرين ، يا جبار يا قهار قاتل المتجبرين الفجار ، اللهم خذهم أخذ عزيز مقتدر ، و أرح البلاد و العباد منهم يا عزيز ،اللهم و الطف بعبادك المسلمين في كل مكان يا رحيم يا رحمن ، اللهم انصر الإسلام و أعز المسلمين ، و أعلِ بفضلك رايتي الحق و الدين ، اللهم كن لأهل السنة يا ذا القوة و المنة ، اللهم و أنعم علينا بالأمن و الأمان يا لطيف يا منان ، و الحمد لله رب العالمين .
اللهم إنا نسألك و نتوسل إليك بأسمائك الحسنى و بأنك أنت الله الذي لا إله إلا أنت وحدك لا شريك لك نسألك اللهم أن تصلي و تسلم و تبارك على سيدنا محمد و على آله وصحبه وسلم تسليماً كثيراً ونسألك يا الله يا غياث المستغيثين ويا أمان الخائفين أن تغيث أهل سوريا اللهم أغث أهل سوريا .. اللهم أغث أهل سوريا.. اللهم أغث أهل سوريا اللهم .. اكشف عنهم الكرب.. اللهم عجّل بالفـرج.. اللهم ألف بين قلوبهم .. اللهم وحد كلمتهم على الحق يارب العالمين ... يا ذا الجلال والإكرام.. يا حي يا قيوم ياودود يا ودود... يا ذا العرش المجيد... يا مبدئ يا معيد...يا فعالا لما يريد... نسألك بنور وجهك الذي ملأ أركان عرشك ونسألك بقدرتك التي قدرت بها على جميع خلقك.. نسألك اللهم أن ترحم أهل سوريا .. اللهم مدهم بممدك .. اللهم ظللهم بالغمام اللهم وظللهم بملائكتك ورحمتك .. اللهم وظللهم بعفوك وعنايتك .. اللهم اشدد ازرهم ..واربط على قلوبهم ...اللهم وأنزل عليهم دفئا وسلاما وأمنا وأمانا.. اللهم وأنزل عليهم صبراً وثبت أقدامهم وانصرهم على القوم الظالمين .. اللهم اجعل فى قلوبهم نورا وفى سمعهم نورا من فوقهم نورا ومن تحتهم نورا وعن يمينهم نورا وعن شمالهم نورا.. يالله يالله يالله ياقوي ياعزيز ياناصر المستضعفين ياولي المؤمنين نسألك برحمتك وعفوك وكرمك وجودك وإحسانك أن تتقبل شهدائهم وأن تشفي مرضاهم اللهم ارحم الأمهات الثكالى والزوجات الأرامل والشيوخ الركع والأطفال اليتامى من لهم إلا أنت .. من ناصرهم إلا أنت .. من رحيمهم إلا أنت .. من وكيلهم إلا أنت .. اللهم اضرب الظالمين بالظالمين اللهم شتت شملهم وفرق جمعهم اللهم مزقهم كل ممزق اللهم أحصهم عددا و اقتلهم بددا ولا تغادر منهم أحدا اللهم وألق الرعب في قلوبهم اللهم وأخرج المسلمين من بينهم سالمين غانمين منصورين إنك على كل شئ قدير و بالاجابة جدير اللهم هاهم أهل سوريا قد خرجوا طالبين نصرتك وعونك ومددك وفرجك وعفوك اللهم لا تخيب لهم رجاء اللهم لا تقفل أبوابك دونهم اللهم كن لهم ولاتكن عليهم برحتمك وجودك وكرمك ياأرحم الراحمين اللهم هذا الدعاء ومنك الإجابة وهذا الجهد وعليك التكلان ولاحول ولاقوة لنا ولهم إلا بك اللهم صل على محمد عدد ماذكره الذاكرون وغفل عن ذكره الغافلون وصل على محمد عدد خلقك ورضا نفسك وزنة عرشك ومدادكلماتك

موضوع للنقاش

طفلة القمر
ALI
smile
حياتى كلها لله
حتب حرس
سلمى
lub_dub
dr/smsma
m.7afiez
dr/wallidatef
dr_eman sultan
lovely ranon
طبيب الإسلام
dr toota
dr_agaas
dr_kishar
dina tantawy
Dr. Ahmed Hassan
22 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
dr_kishar
العضو الذهبى
العضو الذهبى
dr_kishar

موضوع للنقاش - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالثلاثاء 12 مايو 2009 - 11:10

بصراحة يا محمد كل ردودك حلوة بجد وعجبتنى قوى الحكاية اللى حكيتها

ده يدل على انك قادر على الابتكار والابداع

سبحان الله المنتدى فعلا بيطلع كل المواهب المدفونة

سحورة :-
كنت عايزة اسالك عن الرواية اللى روتيها متهيئ لى هى دى مش قصة المراة كانت فاجرة ودخلت الجنة فى كلب سقته
https://alnahdah.ahlamontada.com
lub_dub
عضو نشيط جدا
عضو نشيط جدا
lub_dub

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالثلاثاء 12 مايو 2009 - 13:59

لا ااااا يامى

ده حديث شريف
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «بينما رجل يمشي بطريق اشتد عليه العطش فوجد بئراً فنزل فيها فشرب ثم خرج فإذا بكلب يلهث يأكل الثرى من العطش فقال الرجل: لقد بلغ هذا الكلب من العطش مثل الذي كان بلغ مني فنزل البئر فملأ خفه ماء ثم امسكه بفيه حتى رقي فسقى الكلب فشكر الله له فغفر له قالوا: يارسول الله! وإن لنا في هذه البهائم لأجراً؟؟! فقال صلى الله عليه وسلم: في كــل كــبد رطـبــة أجر» [مسلم].
انا رويت الحديث لانى مكنتش حفظاه
وفى قصه فعلا عن امراه فاجره دخلت الجنه بسبب كلب سقته بس انا مقصدهاش
m.7afiez
مشرف القسم الاسلامى
مشرف  القسم الاسلامى
m.7afiez

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالخميس 14 مايو 2009 - 15:13

اقتباس :
الخلل كان فى سوء التخطيط
وعدم استخدام الوسائل السليمه

هو ده

ربنا يخليكي يا سحر

والله عاوز اقول كده

يا سلام انتي كنتي فين وسيباني لايص كده

وبرده المفروض الواحد لما يحقق هدف يدور على هدف تاني يحاول يحققه

ييكون هدف جديد خالص

او تجديد في الهدف اللي حققه
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالخميس 14 مايو 2009 - 19:35

ياسلام ياسى محمد.. يعنى انت كنت عمال تفكر فى الحديث ده ومش فاكره... قمت قعدت تقول حصان والميه وقعت من ايد الراجل...
قال وانا اللى عماله افكر فى حل لسؤالك.. لا لا لا.. انا هاقول لمى تشيلك من الاشراف على المنتدى الاسلامى ...
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالخميس 14 مايو 2009 - 22:26

عنك حق طبعا يامحمد... الانسان الناجح مابيقفش طموحه عند نهايه معينه وكل مايحقق هدف ويخلصه يبص على هدف بعده..وهكذا....
m.7afiez
مشرف القسم الاسلامى
مشرف  القسم الاسلامى
m.7afiez

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالخميس 14 مايو 2009 - 22:56

موش قصدي الحديث
أنا كنت عاوز كلمه سوء التخطيط

الحديث كلمنا عن نموذج بسيط لحسن التخطيط

أنا بقه كنت عاوز سوء التخطيط

وبلاش احراج اكتر من كده يا دكتوره دينا والله أنا ما قدك
m.7afiez
مشرف القسم الاسلامى
مشرف  القسم الاسلامى
m.7afiez

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالخميس 14 مايو 2009 - 23:00

وبعدين المشاركه عجبت المدير شخصيا

ربنا يخليكي يا مي ويسترها معاكي ويديكي علي قد نيتك ويطعمك ما يحرمك
ويجبر بخاطرك قادر يا كريم
سلمى
عضو نشيط جدا
عضو نشيط جدا

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالإثنين 8 يونيو 2009 - 9:55

بكلمات بسيطه اركز على هدفى واضع كل مقومات النجاح وان فشلت فقد نجحت ويكفينى شرف المحاوله
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالأحد 19 يوليو 2009 - 23:12

بكلمات بسيطه اركز على هدفى واضع كل مقومات النجاح وان فشلت فقد نجحت ويكفينى شرف المحاوله...
والله ياسلمى انت اوجزت فاعجزت .. بارك الله فيك.. وحشتنا مساهماتك.. ياريت تشاركى معانا قريب..
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالإثنين 20 يوليو 2009 - 12:00

ما هو الفشل ، انا شخصياً معرفش ان فى حاجه اسمها فشل
بل محاولات للوصول الى الهدف المنشود

dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالإثنين 20 يوليو 2009 - 13:50

انا شخصياً معرفش ان فى حاجه اسمها فشل

برافو عليك يادكتور سيف..انا ارشح تعليقك احسن تعليق لغايه دلوقت فى الموضوع ده... شكرا جزيلا
حتب حرس
عضو جديد
عضو جديد
حتب حرس

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالثلاثاء 21 يوليو 2009 - 16:05

هو دا الكلام

انا شخصياً معرفش ان فى حاجه اسمها فشل

هو فعلاً يستحق يبقى أحسن تعليق
انا أرشحه كأحسن تعليق

حياتى كلها لله
مقرر الاسرة
مقرر الاسرة
حياتى كلها لله

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالأربعاء 22 يوليو 2009 - 21:20

بالرغم من انه للاسف لم يحالفنى الحظ فى مناقشة ذلك الموضوع الهام أصدقائى الا اننى استفدت كثيرا من قرائتى للموضوع كاملا بجميع ارائكم المثمرة ...

واننى لارى ان الفشل بالفعل هو التوقف عن محاولات الوصول للنجاح ...

وفقنا الله واياكم
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالأربعاء 22 يوليو 2009 - 22:59

أن الفشل بالفعل هو التوقف عن محاولات الوصول للنجاح ...

الله عليك ياهنا ، أ،نا كنت بقول معرفش حاجه أسمها فشل يمكن عشان مش بسيب الحاجه الا اما أوصلها

بس كنت بستغرب طب الناس اللى عايشين من غير هدف دول جم منين

اللى هما الفاشلين

شكراً على التعريف الجميل دا للفشل

دكتور
سيف ناصف

smile
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالخميس 10 سبتمبر 2009 - 17:09

بجد انا بشكر الدكتور احمد انه طرح الموضوع ده للنقاش
وانا اسفه جدا على التاخير ف المشاركه
والله ياجماعه انتم كلامكم جميل ومفيد جدا
انا شايفه ان الفشل والنجاح حاجه نسبيه يعنى مقدرشى اقول مثلا ان عاوزه احقق كزا اكذا ولو مقدرتش فى تحقيق كل حاجه يبقى انا كده فشلت لا طبعا نجحت وحققت جزء من اهدافى ولو بنسبه بسيطه وعلى العكس لو فشلت مقدرش اقول ان فشلت بنسبة 100% لان بردو اكيد نجحت فى حاجه وهى ان استفدت انا اخطات فيه فى المحاوله السابقه وان انا مكررش الخطا ده تانى
علشان كده انا شايفه ان مقدرش اقول ان الشخص ده فاشل فى حاجه مقدرشى يحقهها او حقق جزء منها
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالخميس 10 سبتمبر 2009 - 17:54

بجد الموضوع جميل جدا وشكرا ليكى يامى لانك خليتينا نقراه تانى.. وشكرا مره تانيه للدكتور احمد حسن...
ALI
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالثلاثاء 22 سبتمبر 2009 - 11:05

السلام عليكم
موضوع مهم وجميل ودسم جدا يا جماعه
بس احب اقول النجاح والفشل من وجهة نظرة واللى كنت بحسه

النجاح هو ان الانسان يتعب وتجتهد ويبذل كل ما فى وسعه من تحقيق هدف معين سواء حقق الهدف او لم يحقق طالما انه بذل ما فى جهده
لو حقق الهدف يبقى توفيق من الله ولو لم يحقق يبقى ربنا ماوفقوش لحكه يعلمها، بس الاهم من ده انه يرضى بما قسمه الله له ساعتها هايكون قمة النجاح
وحصلت معايه ان تعبت وذاكرت عشان ادخل هندسه وربنا ماوفقنيش فحمدت ربنا رضيت بتجارة والحمد كنت افضل من كتير من زمايلى فى انى رضيت بترتيب ربنا ليه وربنا وقفنى ومازل توفيق ربنا معايه لحد الان

اما الفشل بقه هو ان الانسان يبقى مش شايل هم لحاجه ومش بيسعى لاى حاجه ونفسه يملك الدنيا بما فيها
ده طبعا لا عنده توكل على ربنا ولا يقين بانه لازم يسعى فى الارض والتوكل على الله بعد كده
والله اعلم
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالثلاثاء 22 سبتمبر 2009 - 11:15

والله كلامك جميل ياعلى.. اهنيك على حسن تفكيرك....
ALI
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالثلاثاء 15 ديسمبر 2009 - 12:56

السلام عليكم
انا قرات الموضوع ده لتانى مره وكانى اول مره اقراه
بجد حسيت ان فى معانى جديده ممكن تتضح للواحد من خلال اعداة قراة المواضيع
ولما قرات كلام دكتور احمد احسن لاقيت معنى جميل قوى للفشل، وغالبا هاتستغربوا "معنى جميل للفشل" ههههههههه بس هو جه فى دماغى كده والله
الفشل هو درجات السلم اللتى نصعد عليها درجة بعد الاخرى لكى نصل للنجاح

بجد معرفش المعنى ده جه فى دماغى ازاى لما قرات كلام دكتور احمد حسن
وعجبنى اكتر كلامه وقراته لكل شخصية ردت على الموضوع
اتمنى انى اقابل دكتور احمد حسن زى ما بتمنى انى اقابل كل اعضاء المنتدى
ربنا يوفقنا جميعا لما يحب ويرضى
dr_kishar
العضو الذهبى
العضو الذهبى
dr_kishar

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالثلاثاء 15 ديسمبر 2009 - 13:14

فعلا معنى جميل لفشل يا على

ربنا يخليك وتطلعنلنا المعانى الجميلة دى على طووووووووول

هههههههههههههه
ALI
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالثلاثاء 15 ديسمبر 2009 - 13:33

هههههههههههههههههههههههههههه
شكرا ليكى يا مى
باذن الله
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالخميس 17 ديسمبر 2009 - 10:58

الفشل هو درجات السلم اللتى نصعد عليها درجة بعد الاخرى لكى نصل للنجاح

ماشاء الله عليك ياعلى..
والله انا فخوره بانك واحد من اعضاء المنتدى ده..
تفكيرك وتوصيفك اكتر من رائع..
وشكرا على دخولك على الموضوع ده لانه فعلا قيم جدا..
شكرا مى
ALI
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالخميس 17 ديسمبر 2009 - 11:29

ربنا يكرمك يا دكتوره
والله انا اللى ليه الشرف انى اتعرفت بكل واحد من اعضاء المنتدى
ونفسى بجد انى اقبلهم كلهم وباذن الله ناوى لكده
وربنا ييسر
شكرا على تقديرك
هو معنى مضحك شوية
هههههههههه
بس لما خطر فى بالى لزقته على طول
طفلة القمر
العضو الذهبى
العضو الذهبى
طفلة القمر

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالأربعاء 20 يناير 2010 - 18:13

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا انا سعيدة جدا جدا لوجود دكتور احمد حسن هنا

وطرحه المميز للنقاش الساخن دا

ودكتورة دينا الطنطاوي
جزء من روحي

وكل الأعضاء الحلوين اللي شاركوا بمشاركات اكثر من رائعة

أنا حابة أقول حاجة ولو أني شايفة ان انتم كفيتم ووفيتم

كلكم بصراحة آرائكم رائعة وتفوق تفكيري

أنا شايفة ان النجاح عبارة عن مزيج بين الرغبة والأمكانية وقوة الارادة
لا يتجزأ أحدهم عن الآخر
والفشل ماهو إلا غياب أحد هذه المقومات مرة ما
ولا يجب ان تكون هذه المرة هي مايغلق عليه الستار
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالخميس 28 يناير 2010 - 10:14

طفلة القمر كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا شايفة ان النجاح عبارة عن مزيج بين الرغبة والأمكانية وقوة الارادة
لا يتجزأ أحدهم عن الآخر
والفشل ماهو إلا غياب أحد هذه المقومات مرة ما
ولا يجب ان تكون هذه المرة هي مايغلق عليه الستار

[/size]

ايه حبيبتى...
نورتى الموضوع.. وكلامك جميل جدا..
eng_islam
عضو متميز
عضو متميز
eng_islam

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالخميس 28 يناير 2010 - 13:30

اقتباس :
سؤال يبحث عن جواب
ما هو الفشل وما هي معايير الفشل؟
ما هو النجاح وما هي معايير النجاح؟

الرجاء الا تستخدم في نقاشك اي كلمات مستقاه من اي مصدر فقط ناقش من خلال ما انت معتقده ومؤمن به
من داخلك ناقش من خلال المعايير التي تعمل انت بها وتطبقها في حياتك العامه والخاصه

السلام عليكم
الموضوع جميل ويستاهل النقاش بس للاسف
انا مشفتهوش الا دلوقتى .....

أولا:احب اشكر د/أحمد حسن على طرح الموضوع للنقاش
ثانياً:ردود الاعضاء فى الموضوع كلها جميلة

ويارب مشاركتى تكون على مقربة من مستوى مشاركاتكم

أرى أن : النجاح هو القدرة على تحقيق هدف ما والوصول إليه
والفشل (فى مفهومه الاصغر) هو عدم القدرة على تحقيق هذا الهدف...
أما (فى مفهومه الاكبر) ليس له تعريف غير أنه الكف عن محاولة النجاح ..
- فـــالنجاح والفشل أمر نسبى ، فما أعتبره نجاحاً على المستوى الشخصى
قد يعتبره الاخرون فشلاً ، وكذلك بالنسبى للفشل..

مثال على ذلك(معلش يا جماعة استحملونى هو للتوضيح بس لانه اللى فى دماغى دلوقتى)
لو افترضنا اننا فى مسابقة الدورى العام لكرة القدم ، وكان هناك فريق يقبع فى نهاية
الدورى ثم بدأ يتحسن أدائه حتى وصل فى نهاية المسابقة الى المركز الخامس ، فهذا التحسن
فى الاداء بالنسبة لهذا الفريق يعتبر نجاحا ساحقاً ...
ولو إفترضنا فريق أخر دائما ما يكون فى المقدمة(المركز الاول) ثم تدهور أدائه حتى وصل فى نهاية
المسابقة الى المركز الخامس ، فهل يعتبر ذلك نجاحا بالنسبة له...لا بل على العكس فهو يعتبر
فشلاً ذريعـــاً.....

- النجاح والفشل نسبيان ويكتسبان نسبيتهما من العوامل التالية
1-نسبية الاشخاص
2-نسبية المكان
3-نسبية الزمان

مقومــــــــــــــات النجاح

1. وضــــــــــوح الهدف والرسالة.
  2. التخطيط العملى + الخطط البديلة.
  3. الارادة القوية والنية الصادقة.
  4. العزيمة والاصرار على تحقيق الهدف.
  5. الثقة بالنفس.
  6. التوكل على الله .

مقومــــــــــــات الفشل

• عدم وضوح الهدف.
  • عدم وجود تخطيط.
  • دنو الهمة ، وضعف الارادة.
  • فقدان الثقة بالنفس.
  • السلبية والتواكل.
وأرجوا ان أكون وُفقت فى الرد ....
وعلى فكرة الكلام من دماغى لو حد عنده إعتراض عليه يقولى
يعنى مش شرط يكون صح ..

dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالخميس 28 يناير 2010 - 19:39

ايه الكلام الجامد ده ياباشمهندس...
احنا مش قدك ياعم..
جزاك الله كل خير على مشاركتك..
وشكرا لكل العضاء اللى دخلوا على الموضوع
eng_islam
عضو متميز
عضو متميز
eng_islam

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالجمعة 29 يناير 2010 - 7:07

dina tantawy كتب:

ايه الكلام الجامد ده يا باشمهندس...
احنا مش قدك ياعم..
جزاك الله كل خير على مشاركتك..
وشكرا لكل الأعضاء اللى دخلوا على الموضوع

ربنا يكرمك يا دكتورة/ديـنا،وجزاك الله خيراً
إحنا بنتعلم من حضرتك...
ومن كل الأعضاء الكرام...

spicyman
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالخميس 11 فبراير 2010 - 15:36

موضوع حلو
وانا قصدت انى اجاوب ع طول من غير ما اقرا ردود الاعضاء اللى قبلى عشان اضمن ان اللى هقوله من جوايا انا من غير اى كلام من بره
النجاح
اعتقد هو اجتياز مرحله اختبار او مرحله معينه وفقا لمعايير وشروط
امتحان شهاده كليه كده يعنى
معاييير النجاح بقى كتير اهمها الاصرار والصبر والايمان
انى ابقى مؤمن بللى اعمله يعنى لو حطيت فى دماغى انجح فى الكليه هنجح وبتقدير انما لو العكس اكيد مش هنجح هتبقى بظروفها
الفشل<br />الاخفاق انى مش احقق اى حاجه مللى عاوزها<br />وغالبا ده بسبب الطناش او عدم تحديد انا عاوز ايه اصلا<br />يعنى واحد فى الدراسه مثلا ومضيع وقته هنا وهناك<br />طبعا مش خارج من الكليه ولا بعد 10 سنين<br />كده يعنى<br />مقومات الفشل<br />مفيش اكتر منها<br />شكرا ع الموضوع الجميل
dr_kishar
العضو الذهبى
العضو الذهبى
dr_kishar

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالخميس 11 فبراير 2010 - 20:07

رايك جميل يا احمد

اعتقد ان رايك مبنى على اساس

ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا
روضة الرحمن
عضو جديد
عضو جديد
روضة الرحمن

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالإثنين 15 فبراير 2010 - 0:15

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله
فى الحقيقه انا لما قرات هذا الموضوع حبيت انى اعلق عليه ولو ان التعليق ده متاخر اوى
فى وجهه نظرى الفشل معناه:ان الانسان لا يجد عنده القدره على تحديد اهدافه واذا وجد القدره على تحديد اهدافه لا يستطيع السعى والعمل من اجل تحقيق هذه الاهداف ولا يستطيع ان يتخطى ما يواجهه من مشكلات وصعاب من اجل تحقيق هدفه
اما النجاح: فهو من اجمل الاشياء فى الحياه
هو ان يستطيع الانسان ان يحدد اهدافه ويرسم خططه ويتخطى المصاعب حتى يصل الى مايريده وفى النهايه يصل الى مايمتناه ويرجو تحقيقه من اهداف
النجاح هو انك توصل الى هدفك وتحقق طموحك بكل ما تستطيع من وسائل مشروعه
اما معايير الفشل
فهو معييار واحد انك ماتقدرش تنفذ حلمك وتصول الى غايتك على الوجه الامثل
واما معايير النجاح فهى ايضا معيار واحد انك تقدر تحقق حلمك وتصل الى غايتك التى تتمناها
وهذا هو راى المتواضع جدا بالنسبه لكل الاراء القويه جدا والكلام الكبير قوووووووووووووى السابق
ingex_medo
عضو جديد
عضو جديد
ingex_medo

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش   موضوع للنقاش - صفحة 2 Emptyالسبت 20 مارس 2010 - 21:06

ما شاء الله اجابات كلها متقنه ومعبره طبعا اكيد الدكتور احمد هو اللى يحكم احسن منى
ع العموم انا هتناول الموضوع من منظور ضيق شويه
النجاح والفشل بس من ناحيه الاحساس والشعور
النجاح هو شعور بالارتياح نتيجه تحقيق عمل معين يشهد له الجماعه بالجوده والابداع والافاده للمجتمع والفرد

اما الفشل ربنا يبعدنا عنه
ههههههههه
هو شعور بالضيق والاضطرابوالغضب نتيجه الفشل فى تحقيق عمل معين او نتيجه لعمل فاشل اى ليس له منفعه عامه اوخاصه وذللك بشهاده الجماعه ايضا له بالفشل
معاير النجاح
هو حكم العامه ومدى اهميه الهدف المحقق

وللوصول للنجاح لابد من اولا
التخطيط السليم
ثانيا ترتيب الاهداف حسب اهميتها
ثالثا مراعاه الدقه فى التنفيذ
رابعا المراجعه المتتاليه
الاهتمام بالاراء المحيطه وتحليلها ومحاوله الاستفاده منها
طبعا اولا واخيرا التوكل على الله
اما معايير الفشل فيعنى مش محتاجه
ولكنه برضو حكم العامه هو الذى يحدد مدى الفشل
وملوش شروط لتحقيقه