17مهارة في قاعة الدرس: من منتدى طلاب الحروسه
1) تعرف علي أستاذكأوعي تطنش المحاضرة الأولي في السنة...بالعكس دي بتكون مهمة جدا...لأن الدكتور ممكن يقول فيها فكرة عامة عن المقرر..ما هي طريقة الشرح..ما هي متطلبات المقرر...ممكن الدكتور يعطي فكرة عامة عن طريقته في وضع الامتحان "واحنا ما بنصدق طبعا
"
لو فيه حاجة عايز تسأل فيها اسألللللللل الدكتور وماتتكسفش..يا عم ده أنا ياما باسأل والمدرج يقعد يضحك علي...
2) احرص علي الموقع الأمامي..كل يوم روح بدري واقعد في الأول علشان تكون قريب من الداكتور
لأن ده ليه تأثير مهم فعلا
في الخلف: هتكون سرحان ، وفيه دوشة حواليك، والدكتور مش هيعرف ينتبه ليك كويس ، والخط صغر ، والصوت مش واضح...
لما تكون في الأول هتكون قريب من مدرس المادة – اللهم احفظنا – وبالتالي أنت قريب من دائرة الامتياز !3) احضر مبكرا علشان:- تجلس في المواقع الأمامية
- المدرس يهتم بالطلبة اللي بييجوا بدري
- علشان تشوف السبورة كويس أو البروجكتور عند بعض الدكاترة – هدي الله الجميع للحق
4)جهز عدة الدراسة المناسبةيعني مثلا في لو عندك محاضرة رسم هندسي مثلا تحضر المساطر والمثلثات وأدوات الجهاد..
أو أنت دوك يبقي تحضر السماعة والبتاعات العجيبة ..
كده يعني
تمرين 5 : املأ الجدول
المقرر ، ماذا أحتاج له
أظن مش هنحتاج أوي للتمرين ده
لأن معظم المواد مش بتحتاج أدوات خاصة...قليل يعني (الرسم ، المعمل، التشريح، ..) كل واحد أدري بالمواد بتاعته
المهم ما تنساش تأخد أدواتك معاك..
5) اقرأ قبل المحاضرةعلشان لما تتزنق في كويز صغير مايبقاش شكلك وحححححححححححش..أو لو الدكتور سألك في اللي فات..
أو يا سلام بقي لما الدكتور يقول لك احنا وقفنا فين المرة اللي فاتت ؟ يااااااه علي منظرك !!..
لذلك المفروض تقرأ كل محاضرة قبل ما تدخل اللي بعدها..
وكمان علشان الدكاترة تأخد عنك انطباع جيد والدرجات البونز بقي يا عممممم..ويهتم بأسلئلتك وكده ما تبقاش حتي شاعر بالغباء وسط الدحاحين..ولما تلاقي أسئلة وسط مذاكرتك قبل المحاضرة تسأل الدكتور في اللي ما تعرفهوش
6) احذر الكلام والأحلام.لما تكون المحاضرة مملة (وهذا يحدث كثيرا) الطالب بيحاول يهرب بالكلام مع اللي جنبه أو عن طريق أحلام اليقظة...لازم تتخلص من العادتين دول..
لأنك مش هتعرف تركز وبالتالي الشرح يفوتك والدنيا تتعقد أكتر وهي مش ناقصة يعني !!
طالب: وجدت حلا للتغلب علي السرحان: الجلوس في المواقع الأمامية (في وش الدكتور يعني) بحيث كده ماتعرفش تبص جنبك أصلا...
7) ركز !ما تنشغلش مع اللي حواليك (الأقلام والملابس وتقعد تهرش في جسمك بقي والجرب وكده..) كل ده يشغلك عن التركيز في المحاضرة.
ما هو الحل ؟خللي كلتا عينييك وأذنيك مع مدرس المادة..خطوة خطوة وحركة حركة..خليك مستمع جيد..
علشان تفهم الشرح كويس وده يساعدك في المذاكرة حتي.. استمع !الدراسات بتقول الإنسان الطبيعي يقضي 70 % من وقته في الاتصال مع الآخرين:
9% كتابة
16% قراءة
30% للكلام أو التحدث
45% استماعومعدل كفاءة الاستماع للشخص العادي 52 % مما يجب أن تكون عليه !! يعني عندنا عجز في السمع مش بنسمع كما ينبغي
دراسة أمريكية: من العادات السيئة في الاستماع :• الانتباه لطريقة كلام المحاضر أكتر من الانتباه للكلام نفسه..
• السماح للذهن أن يذهب في أحلام اليقظة
• السماح لمعوقات الانتباه أن تسلب الانتباه
• عدم حب المادة المقررة
لتحسين استماعك:1) ركز علي مفاتيح الكلمات اللي بيقولها المحاضر واكتبها
2) حدد اللي المحاضر عايزه (بيركز علي غيه ؟)
3) حدد ما توافقه وما لا توافقه مع المحاضر
4) حدد خلاصة ما وصل إليه المحاضر
5) حدد هل يستند المحاضر إلي حقائق ؟9) تأقلم مع المدرسيعني اسأل نفسك ما هي طبيعة هذا المدرس ، لأن كل مدرس له طريقة في الشرح والأسئلة...
فماتفضلش أنت في طريقة واحدة لكن اتأقلم مع أسلوب المدرس
لاحظ مدرسيك في النقاط التالية:1) نبرة الصوت (عالي ولا واطي ؟)
2) الحركة (بيتحرك ولا بيفضل الجلوس ؟)
3) وسيلة الإيضاح (الكتابة علي السبورة – البروجيكتور - ؟؟؟)
4) سرعة الشرح (سريع أم بطيء ؟)
10) اكتب العبارات المهمةأثناء الشرح المحاضر يقول (هذه النقطة مهمة) أو ( ركزر علي الفقرة الفلانية) أو (هذه الفقرة كثيرا تأتي في الامتحان)
أنت بقي خللي بالك من الأجزاء دي بالذات علشان يكون عندك توقعات للاختبار
11) اسأل !مع بداية المحاضرة حط في ذهنك عبارة
"سأسأل أكثر من سؤال في هذه المحاضرة" ده تنبيه عقلي، هيخليك منتبه ومركز مع المحاضر...
وخللي بالك فيه فرق بين الخجل والحياء...الحياء طبيعي ومطلوب الحياء من الإيمان ، بينما الخجل اللي هو الخوف من أنه يسأل المدرس مثلا ده احنا عايزين نتخلص منه..
لا تخف من السؤال أو من سخرية الزملاء
أنت طالب علم المفروض تفهم اللي بتدرسه كويس...
12) اكتب أثناء المحاضرة..لها فوائد:
1) التركيز والاستماع الجيد
2) متابعة شرح المدرس بصورة أفضل
3) كتابة التساؤلات أذناء الضرح
4) سرعة فهم المادة في الاختبارات والامتحانات
5) يساعد في فهم المحاضرات القادمة
13) احرص علي ملف وأوراق.
مهمة...أنك تكون عندك ملفات علشان تنظم أوراقك ...
فخلليك من أول السنة منظم وانضف بقي يا أخي ورتب ورقك...حاول قبل الدراسة ما تبدأ تشتري الكشاكيل بتاعتك والملفات بتاعتك ((بس غالبا لو في هندسة زي حالاتي مش هتلاقي ملف قد الورق بتاعنا فممكن تشتري كرتونة مثلا))14) افرز الأفكار.يعني تشوف إيه الأفكار الرئيسية وإيه الأفكار الثانوية.
والفرز ده ضروري، ليه ؟:1) لو لم تفرز الأفكار مش هتعرف تتابع تسلسل الأفكار في المحاضرى
2) لو لم تميز الأفكار الرئيسية ممكن تكتب أفكار غير هامة وأنت فاكرها هامة
3) لو لم تميز الرئيسي عن الثانوي ممكن لا تكتب فكرة معينة وهي مهمة فعلا !
طب وإزاي أميز بينهم ؟؟؟ركز علي المحاضر في اللحظات التالية:
1) عندما يرفع المدرس صوته : تبقي دي نقطة رئيسية
2) عندما ينفعل المحاضر يبقي نقطة مهمة
3) عندما يكتب المحاضر علي السبورة بعد توقف
4) عندما تنشط حركات المحاضر وغشاراته خاصة بيديه وأصابعه
5) عندما تتغير سرعة كلام المحاضر من سريييييع إلي بطيء وهادئ
6) عندما يقول المحاضر "أولا ثانيا ثالثا..."
7) عندما ينهض المحاضر بعد جلوس ليقف فيشرح نقطة ما
عندما يوجه المحاضر سؤالا أثناء المحاضرة ليجيب عنه هو أو طلابه
15) استخدم الكتابةمش هتلحق تكتب كلمة كلمة مع المحاضر..لكن ركز علي النقاط المهمة...
في كتابتك اختصر بعض الكلمات
تمرين 6 :علشان تتمتع بالاستماع أو القراءة وماتسرحش...ممكن تضع رموز جنب الكلام...يعن يمثلا سمايلي بيضحك
لو أنت الكلام عاجبك..أو علامة استفهام "؟" لو عندك سؤال أو علامة تعجب لو مخالف رأي الكتاب "!" ...رموز صغيرة
يعني وأنت بتكتب المحاضرة تضع الرموز ده علي جنب..
يللا حظ لنفسك رموز دلوقتي...16) نشط مخك..هنرجع تاني للشتمية ؟؟ اهدأ بس..
المخ ساعات يكون نشيط وتمام وكل حاجة وفجأة يصاب بالخمول والكسل..طب عايزين ننشط مخنا نعمل إيه ؟؟
تمرين 7 ) :هات ورقة واكتب في مربع العبارة التالية
"أحب الدراسة" بخط كبييييييير جدا جدا...
وبعدين هات ورقة بيضاء وقلم...واقعد ارسم الشكل 8 ((بالإنجليزي اللي هو دائرتان فوق بعض))..وخللي نظرك علي راس القلم...من اليمين للشمال ومن الشمال لليمين وأنت عمال ترسم...
اكتب بالراحة ولا بسرعة أوي ولا ببطء أوي...اقعد كرر ال8 كتييييييييييير وطول ما أنت بتكتب خليك باصص علي راس القلم وحركته...ماشي ؟؟
اعمل كده لمدة دقيقة أو دقيقتين ..
بعد كده ، اعمل لنفس التمرين بالظبط لكن القلم في إيدك الشمال مش اليمين...فاهم ؟؟
بعد كده كرر نفس الكلام لكن !!! تمسك القلم بإيدك اليمين والشمال في نفس الوقت !!..يللا انطلق !
بعض الطلبة يقول أنه حاسس بالدوخة :angry2:، والبعض بيتعجب من التمرين..
طيب
اكتب بقي نفس الكلمة
"أحب الدراسة" دلوقتي بخط كبير في مربع تاني..
ها...
قارن بين الجملة الأولي والثانية..
أيهما أجمل ؟ أيهما وأنت مرتاح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سبحان الله !
في معظم الأحيان المفروض تكون اللوحة رقم 2 هي الأحسن والأريح والأكثر إبداعا..وده اسمه Brain Gymتمارين الدماغ..تمارين النفوخ يعني..أمال أنت فاكرنا بنعلب ولا إيه ؟؟
كده احنا بنربط بين العقل الأيمن والأيسر، وده هيساعدك في أشياء كثيرة بإذن الله..
مثلا عندك بحث أو مقالة ومش عارف تبدأ منين وتكتب إيه...ينصح بهذا التمرين قبل أن تبدأ...وإن شاء الله تكتب كويس..