شباب النهضة
اسرة النهضة للدعم الطلابي والتنمية البشرية بكلية الطب جامعة المنصورة ترحب بكم
انت الان غير مسجل ولا تستطيع مشاهدة محتوى المنتدي
يرجى التسجيل

شباب النهضة

اسرة النهضة طلبة طب المنصورة للدعم الطلابى والتنمية البشرية
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جالتسجيلدخول
منـــــــتـــــــــــــدى الــــــــنـــــــــهــــــــــــضــــــــــــــة للتــــــــنـــــــمـــــــــــيــــــــة البـــــــــشــــــــــــرية يرحب بــكــم
رسالة دكتورة دينا الطنطاوي من بيت الله الحرام:السلام عليكم احبابى شباب النهضه... ابعث لكم رسالتى هذه من امام الحرم الشريف بمكه المكرمه حيث رزقنى الله نعمه زياره بيته الحرام ..ولله انها اجمل رحله رزقكم الله بها جميعا.. ادعو الله لكم بكل خير وبالتوفيق والسداد ولك منى يادكتور محمد دعاء خاص على صبرك وتحملك مسئوليه المنتدى
محمد أشرف الأعراب والعجم** محمدخيـر من يمشي على قــــدم** محمــد باسط المعروف جامعه** ‍ ‍ محمـد صاحب الإحســان والكــــرم** محمــد تاج رسل الله قاطبــــة** ‍ ‍ محمـــــــد صــــــادق الأقوال والكلـــم** محمــــــد ثابت الميثاق حافظــه** ‍ محمــــد طيــب الأخــلاق والشيــــم** محمـــد رُوِيَت بالنور طينتُــــهُ** ‍ ‍ محمــــد لم يــــزل نــــــوراً من القِدم** محمــــد حاكم بالعدل ذو شرفٍ** ‍ ‍ محمـــــد معــــدن الأنعام والحكــــــم** محمد خير خلق الله من مضـــــر** ‍ ‍ محمــــد خيـــر رســـــل الله كلهـــــم** محمــــــد دينه حـــق نديـــن بـــه** ‍ ‍ محمــــــــد مجمــــلاً حقاً على علــــم** محمـــد ذكـــره روح لأنفسنــــــــا** ‍ ‍ محمد شكره فــــرض على الأمــــم** محمد زينة الدنيا وبهجتهـــــــــــا** ‍ ‍ محمــــــــد كاشــــــف الغمات والظلم** محمــــد سيـــــــد طابت مناقبـــــه** ‍ محمــــد صاغه الرحمــــــن بالنعـــــم** محمــــد صفـــوة الباري وخيرتـــــه** ‍ ‍ محمــــد طاهـــــــر من سائر التهـــم** محمـــد ضاحــــك للضيف مكرمــــه** ‍ ‍ محمـــــــــد جـــــــاره والله لم يضـــم** محمــــد طابـــــت الدنيــــا ببعثتــــه** ‍ ‍ محمـــــد جـــاء بالآيـــات والحكـــــــم** محمـــــد يوم بعث الناس شــــــــــــافعـنا** محمـــــــد نوره الهادي من الظلــــــــــم** محمــــــــد قائـــــــــــم لله ذو همـــــــــم** ‍ ‍ محمـــــــد خاتـــــــم للرســــــل كلهــــم** مولاي صل وسلم دائما أبدا** على حبيبك خير الخلق كلهم** يا رب بالمصطفى بلغ مقاصدنا** واغفر لنا ما مضى يا واسع الكرم**
اللهم اجعل لأهل سوريا فرجا و مخرجا ،اللهم احقن دماءهم ، و احفظ أعراضهم ، و آمنهم في و طنهم ، اللهم اكشف عنهم البلاء اللهم قاتل الظلمة المتجبرين ، يا جبار يا قهار قاتل المتجبرين الفجار ، اللهم خذهم أخذ عزيز مقتدر ، و أرح البلاد و العباد منهم يا عزيز ،اللهم و الطف بعبادك المسلمين في كل مكان يا رحيم يا رحمن ، اللهم انصر الإسلام و أعز المسلمين ، و أعلِ بفضلك رايتي الحق و الدين ، اللهم كن لأهل السنة يا ذا القوة و المنة ، اللهم و أنعم علينا بالأمن و الأمان يا لطيف يا منان ، و الحمد لله رب العالمين .
اللهم إنا نسألك و نتوسل إليك بأسمائك الحسنى و بأنك أنت الله الذي لا إله إلا أنت وحدك لا شريك لك نسألك اللهم أن تصلي و تسلم و تبارك على سيدنا محمد و على آله وصحبه وسلم تسليماً كثيراً ونسألك يا الله يا غياث المستغيثين ويا أمان الخائفين أن تغيث أهل سوريا اللهم أغث أهل سوريا .. اللهم أغث أهل سوريا.. اللهم أغث أهل سوريا اللهم .. اكشف عنهم الكرب.. اللهم عجّل بالفـرج.. اللهم ألف بين قلوبهم .. اللهم وحد كلمتهم على الحق يارب العالمين ... يا ذا الجلال والإكرام.. يا حي يا قيوم ياودود يا ودود... يا ذا العرش المجيد... يا مبدئ يا معيد...يا فعالا لما يريد... نسألك بنور وجهك الذي ملأ أركان عرشك ونسألك بقدرتك التي قدرت بها على جميع خلقك.. نسألك اللهم أن ترحم أهل سوريا .. اللهم مدهم بممدك .. اللهم ظللهم بالغمام اللهم وظللهم بملائكتك ورحمتك .. اللهم وظللهم بعفوك وعنايتك .. اللهم اشدد ازرهم ..واربط على قلوبهم ...اللهم وأنزل عليهم دفئا وسلاما وأمنا وأمانا.. اللهم وأنزل عليهم صبراً وثبت أقدامهم وانصرهم على القوم الظالمين .. اللهم اجعل فى قلوبهم نورا وفى سمعهم نورا من فوقهم نورا ومن تحتهم نورا وعن يمينهم نورا وعن شمالهم نورا.. يالله يالله يالله ياقوي ياعزيز ياناصر المستضعفين ياولي المؤمنين نسألك برحمتك وعفوك وكرمك وجودك وإحسانك أن تتقبل شهدائهم وأن تشفي مرضاهم اللهم ارحم الأمهات الثكالى والزوجات الأرامل والشيوخ الركع والأطفال اليتامى من لهم إلا أنت .. من ناصرهم إلا أنت .. من رحيمهم إلا أنت .. من وكيلهم إلا أنت .. اللهم اضرب الظالمين بالظالمين اللهم شتت شملهم وفرق جمعهم اللهم مزقهم كل ممزق اللهم أحصهم عددا و اقتلهم بددا ولا تغادر منهم أحدا اللهم وألق الرعب في قلوبهم اللهم وأخرج المسلمين من بينهم سالمين غانمين منصورين إنك على كل شئ قدير و بالاجابة جدير اللهم هاهم أهل سوريا قد خرجوا طالبين نصرتك وعونك ومددك وفرجك وعفوك اللهم لا تخيب لهم رجاء اللهم لا تقفل أبوابك دونهم اللهم كن لهم ولاتكن عليهم برحتمك وجودك وكرمك ياأرحم الراحمين اللهم هذا الدعاء ومنك الإجابة وهذا الجهد وعليك التكلان ولاحول ولاقوة لنا ولهم إلا بك اللهم صل على محمد عدد ماذكره الذاكرون وغفل عن ذكره الغافلون وصل على محمد عدد خلقك ورضا نفسك وزنة عرشك ومدادكلماتك

شاطر | 
 

 من كتاب دع القلق وابدا الحياه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
avatar

عدد الرسائل : 2514
تاريخ التسجيل : 28/01/2009

مُساهمةموضوع: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الإثنين 27 أبريل 2009 - 18:59

حياتك من صنع أفكارك. إن للأفكار المسيطرة على المرء تأثيرا ً أعظميا ً في تكييف حياته.فإذا نحن راودتنا أفكار سعيدة كنا سعداء, وإذا تملكتنا أفكار سقية أصبحنا أشقياء, وإذا ساورتنا أفكار مزعجة غدونا خائفين جبناء, وإذا سيطرت علينا أفكار السقم والمرض فالأرجح أن نمسي مرضى سقماء, وإذا نحن فكرنا في الفشل أتانا الفشل من غير إبطاء, وإذا قمنا بندب أنفسنا ونرثي لها اعتزلنا الناس, وتجنبوا عشرتنا .

المواجهة تعني إدراك كنه المشكلة واتخاذ الخطوات الايجابية اللازمة لحلها في هدوء واتزان . وأما القلق فيعني اللف والدوران حول المشكلات من غير وعي ولا إدراك.

حقيقة نفسية هو أن لاتجاهنا الذهني تأثيرا ً عجيبا ً على قوتنا. إن هناك تأثيرا ً كبيرا ً لقوة الفكر على الجسد.

إن الطريق المفضية للسعادة- إذا افتقدت السعادة – هي أن تبدو كما لو كنت سعيدا ً .
أرسم على وجهك ابتسامة عريضة وأرجع كتفيك إلى الوراء, وأملأ رئتيك بالهواء وغن مقطعا ٍمن أغنية أو صفر بفمك إن كنت لا تستطيع الغناء.
فإذا أردت أن تخلق اتجاهاً ذهنيا يجلب لك الصحة والسعادة فإليك
القاعدة رقم (1) فكر في السعادة وأصطنعها تجدها بين يديك.
لليوم فقط

1- لليوم فقط سأكون سعيدا ً. فالسعادة تأتي من داخل النفس وليس للمؤثرات الخارجية دخل في اجتلابها.

2- لليوم فقط سألائم بين نفسي وبين كل ما هو حادث ولا أحاول أن أوافق بين كل شيء وبين رغباتي سأرض بأهلي وعملي وحظي على علاتها.

3- لليوم فقط سأعتني بجسمي سأرعاه وأروضه وأغذيه ولا أسيء إليه أو أهمله حتى يصبح آلة طيعة بين يدي.

4- لليوم فقط سأحاول أن أهذب عقلي. سأتعلم شيئاً نافعاً, سأقرأ مادة بحاجة إلى مجهود ذهني وإمعان فكري, وأعمل على استيعابها.

5- لليوم فقط سأصقل روحي سأسدي معروفاً لشخص ولا أفصح له عن شخصي وسأفعل على الأقل أمرين لا أرغب في أدائهما.

6- لليوم فقط سأكون محبوباً وسأبدو في أحسن هندام وأجمل مظهر وأتحدث بصوت رزين وأتصرف بأدب وكرم, وأجزل مديحي للناس ولا ألوم أحداً أو أفتش على أخطاء أحد ة ولا أحاول أن أوجه أحدا أو أسيطر على أحد.

7- لليوم فقط سأجرب أن أعيش لهذا اليوم فقط فلا أواجه مشكلات حياتي كلها دفعة واحدة, ففي وسعي أن أنجز من خلال اثنتي عشرة ساعة أموراً تصبح ضخمة هائلة لو أنني أرجأتها إلى آخر العمر.

8- لليوم فقط سأضع لنفسي برنامجاً . سأكتب كل ما أود إنجازه في خلال ساعات اليوم وقد لا أسير على هذا البرنامج، ولكن سأكتبه على أية حال فهو يخلصني من أمرين : العجلة والاندفاع .

9- لليوم فقط سأختلي بنفسي نصف ساعة وأسترخي. وفي خلال هذه المدة سأتجه بتفكيري إلى الله سبحانه, عسى أن تغدو حياتي أدنى إلى الكمال.

10- لليوم فقط سأتجنب الخوف وعلى الخصوص الخوف من ألا أكون سعيدا وسأتمتع بكل ما هو جميل وسأقنع نفسي بان أولئك الذين أحبهم يبادلونني الحب.

الكراهية تحطم قابليتنا للاستمتاع بحياتنا ,بدلا من أن نمقت أعداءنا دعنا نشفق عليهم ونحمد الله على أنه سبحانه لم يخلقنا على غرارهم وبدلا من أن نصب الاتهامات وألوان الانتقام على رؤوس أعدائنا دعنا نشملهم بالرحمة والشفقة والمعونة والعفو.

القاعدة رقم (2) لا تنتظر الشكر من أحد.
لا تفكر في محاولة الاقتصاص من أعدائك فإنك بمحاولتك هذه تؤذي نفسك أكثر مما تؤذي أعداءك.وأفعل مثلما يفعل الجنرال أيزنهاور لا تضع لحظة في التفكير في أولائك الذين تبغضهم.
الشكر ثمره لا تنضجها إلا الرعاية الفائقة ولذلك لا تجدها عند كل الناس .
(الرجل المثالي حسب تعريف أرسطو من يستمد السعادة من إسداء المعروف للآخرين ولكن يشعر بالحزن حين يسدي إليه الآخرين معروفا ً ,فإن من دلائل رفعة الشأن أن يؤدي المرء صنيعا ً ومن دلائل ضعة الشأن أن يتلقى المرء صنيعا ً)
1- بدلاً من أن يقلقنا الجحود, دعنا نتقبله على علاته: ولنذكر أن السيد المسيح شفى عشرة من المفلوجين فلم يقدم له الشكر منهم أحد ,فلماذا نتوقع من الشكر أكثر مما نال المسيح.
2- فلنتذكر أن الطريقة الوحيدة للحصول على السعادة ليست في توقع الشكر, وإنما في البذل بقصد البذل ذاته.
دعنا نذكر أن الشكر وليد الرعاية والعناية فإذا أردنا لأبنائنا أن يشبوا على عادة الشكر, فينبغي أن ندربهم نحن على هذه العادة.

القاعدة( 3) هل تستبدل مليون ريال بما تملك ؟
مادام لديك الماء الذي تشربه والطعام الذي تطعمه فلا ينبغي لك أن تشكو من شيء بعد ذلك .إن تسعين في المائة من أمورنا تسير في طريق مستقيم وعشر في المائة تشذ عن الطريق فإذا أردت أن تكون سعيداً ركز اهتمامك في التسعين في المائة من أمورك وتجاهل العشرة الباقية.

القاعدة رقم (4) أحص نعم الله عليك بدلاً من أن تحصي متاعبك.
أما إذا أردت أن تحيل حياتك إلى سعير فالأمر هين: ما عليك إلا أن تركز اهتمامك في أمورك الضئيلة التي تنكبت الطريق.. فكر وأشكر فكر فيما وهبك الله واشكره على ما وهبك.
ما أقل ما نفكر فيما لدينا, وما أكثر ما نفكر فيما ينقصنا.


القاعدة رقم (5) اعرف نفسك وكن كما خلقك الله ولا تحاول التشبه بغيرك.
أنت نسيج وحدك. ليس أتعس من الشخص الذي يتوق إلى أن يكون شخصاً أخر غير الذي يؤهله له كيانه الجسماني والعقلي.


القاعدة رقم(6) عندما تلقي الأقدار بين يديك ليمونه حامضة, حاول أن تصنع منها شراباً حلواً.
اصنع من الليمونة الحامضة شراباً حلواً . يقول العلم النفساني (الفرد ادلر) إن أروع ميزات الإنسان قدرته على تحويل السالب إلى موجب.
لبست السعادة في السرور وإنما في الظفر الذي نحسه حين تثمر أعمالنا.ليس أهم شيء أن تستثمر مكاسبك فالكل يسعه ذلك ولكن الشيء المهم حقا ً في الحياة هو أن تحيل خسائرك إلى مكاسب في هذا الأمر يكمن الفرق بين العاقل و الأحمق .
من أتين أتتنا الفكرة القائلة أن الحياة الرغيدة الهادئة المستقرة الخالية من الصعاب والعقبات تخلق سعداء الرجال أو عظماءهم إن الأمر على عكس ذلك فالذين اعتادوا على الهناء سيواصلون الهناء لأنفسهم ولو أصبحت ظروفهم قاسية .

القاعدة رقم (7) إنس نفسك وصب اهتمامك على الآخرين اصنع في كل يوم عملاً
طيباً يرسم الابتسامة على وجه إنسان.
هب أننا أصابنا اليأس وأفقدنا كل أمل في إحالة حياتنا الكدرة إلى حياة عذبة صافية .فهناك سببان يدفعاننا إلى المحاولة فقد تكسب كل شيء ولكن من المؤكد لن تخسر شيئا
ً
1- قد تنجح في محاولتك.

2- ولو أخفقنا في المحاولة فإن استبدال السالب بالموجب سيحفزنا للتطلع للأمام بدلا ً من الالتفات إلى الوراء ,وتحل الأفكار الإنشائية في أذهاننا محل الأفكار الهدامة وتولد فينا طاقة من النشاط تدفعنا إلى الانشغال بالعمل ,فلا يغدو أمامنا متسع من الوقت للتحسر على الماضي الذي ولى وانتهى.

كيف تبرأ من السوداء (مرض تطغي فيه الكآبة على نفسية المريض) في أسبوعين. إن زملاءك سوف يسخرون منك إذا أبديت بهم اهتماماً وعملت على مساعدتهم قدر المستطاع.
يقول العلم النفساني (الفرد ادلر): في وسعكم أن تشفوا من السوداء إذا جربتم الوصفة التالية(حاولوا في كل يوم أن ترفهوا عن شخص واحد)
إن مساعدة المحتاجين والترفيه عن الناس تجلب لنا السعادة وتبدد قلقنا.
يقول العلم النفساني يونغ : إن ثلث مرضاي لا يشكون من أمراض نفسية معلومة محددة بقدر ما يشكون من فراغ حياتهم وخلوها من البهجة والمتعة ,عندما تسعد الناس تسعد نفسك .إن الاهتمام بالناس تجعل وجوههم تشع بالسعادة وقلوبهم تخفق بالسرور .

سبع طرق تعينك على اتخاذ اتجاه ذهني للسعاده.

1- فلنعمر أذهاننا بخواطر الطمأنينة والشجاعة والصحة.

2- لنتجنب القصاص من أعدائنا, لأننا إذا فعلنا ذلك أذينا أنفسنا أكثر مما نؤذي أعداءنا.

3- بدلا ً من التفكير في الجحود دعنا نسلم به .
أ- ليست السعادة في توقع الشكر على ما بذلناه وإنما في البذل ذاته .
ب- الشكر غرس يروى ويتعهد بالسقي, لكي ينمو ويترعرع.

4- أحصي نعم الله عليك .

5- لا نتشبه بأحد, فإن التشبه انتحار.

6- اجتهد واصنع من الليمونة الحامضة شراباً سائغاً

7- لننسى أنفسنا ولنحاول أن نوفر السعادة لغيرنا.

دايل كارنيجي


عدل سابقا من قبل dina tantawy في السبت 18 ديسمبر 2010 - 19:38 عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
avatar

عدد الرسائل : 2514
تاريخ التسجيل : 28/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الجمعة 1 مايو 2009 - 19:48

يعنى ازعل؟؟ ماحدش عنده اى تعليق.؟؟؟ Embarassed
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
اشراقة على الطريق
V.I.P
V.I.P
avatar

عدد الرسائل : 169
تاريخ التسجيل : 15/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الجمعة 1 مايو 2009 - 20:44

لالا ما تزعليش .انا هقول تعليق
هو كلام جميل الحقيقة محاولة ان احنا نخطط للسعاده دى كفاية, بس غصب عننا لازم تيجى حاجة وتعكنن علينا بس والله هنحاول وليكفينا شرف المحاولة ويكفينا بس احسساسنا بنعم الله علينا
ملحوظة هى الابتسامة العريضة دى ممكن تكون ابتسامة صفرا Very Happy
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
avatar

عدد الرسائل : 2514
تاريخ التسجيل : 28/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الجمعة 1 مايو 2009 - 20:55

ربنا يخليك ليى يا امانى ياحبيبتى..
شكرا على المساهمه..

الابتسامه مش ابتسامه صفرا.. دى ابتسامه قمرا..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr_kishar
العضو الذهبى
العضو الذهبى
avatar

عدد الرسائل : 2624
العمر : 31
الموقع : http://mohammednabena.eb2a.com/vb/index.php
تاريخ التسجيل : 07/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الأحد 24 مايو 2009 - 20:12

انا قرات التلخيص بتاع الكتاب ده وهو حلو قوى

بصراحة انا طلعت منه بفكرة مهمة جدا من وجهة نظرى

انى كل ما احس بقلق من اى شيئ لازم احدد انا قلقانة ليه وفين المشكلة وايه حلول المشكلة لو اقدر اعمل حاجة فيهم اعملها ولو نمش هاقدر اعمل حاجة دلوقتى يبقى اهتم باللى قدامى وبيومى ولما يجى وقت المشكلة دى هالاقى الحلول قدامى وسهل تنفيها وربنا هيقدرنى عليها

اشكرا د دينا على الموضوع القيم ده

_________________

[b]سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

استغفر الله العظيم واتوب اليه


[/b]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://alnahdah.ahlamontada.com
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
avatar

عدد الرسائل : 2514
تاريخ التسجيل : 28/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الأحد 24 مايو 2009 - 21:49

شكرا يامى على المشاركه.. بارك الله فيك..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
avatar

عدد الرسائل : 2514
تاريخ التسجيل : 28/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الإثنين 20 يوليو 2009 - 1:17

ياريت ياشباب تبصوا على الموضوع ده تانى لاننا ناوين نناقشه مع بعض الاربعاء الحاى ان شاء الله..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr_agaas
مشرف قسم التنمية البشرية
مشرف قسم التنمية البشرية
avatar

عدد الرسائل : 1054
تاريخ التسجيل : 16/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الإثنين 20 يوليو 2009 - 7:13

ربنا يا رب يقدرني واعرف اوصلكوا الكلام بصورة جميلة زي ما الدكتورة دينا كتباه كدا
بس متقلقوش انا عندي النية ان شاء الله

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr/smsma
عضو متميز
عضو متميز


عدد الرسائل : 342
العمر : 26
تاريخ التسجيل : 16/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الإثنين 20 يوليو 2009 - 21:59

على فكرة يا جماعه الكتاب ده اكتر من رائع
لو مع حد ميسيبوش من غير ما يقرأه مرتين
بجد هيفيده اوى
محدش يضيعه من ايده
وطبعا كلام حضرتك جميل يا د/دينا flower
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
????
زائر



مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الإثنين 20 يوليو 2009 - 22:13

هتوصلنا أيه ياأبو حميد هو انته بتشتغل من ورانا
ايه الناس اللى عايزه تدخل الجنه لوحدها دى

انا مش عندى الكتاب اللى عنده نسخه على الكمبيوتر ياريت يرفعهلنا على المنتدى

جزاكم الله خيراً

سيف
bounce
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr_agaas
مشرف قسم التنمية البشرية
مشرف قسم التنمية البشرية
avatar

عدد الرسائل : 1054
تاريخ التسجيل : 16/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الثلاثاء 21 يوليو 2009 - 9:43

دع القلق وأبدا الحياة . ديل كارنيجى
http://www.archive.org/details/stop_wory
______________________________
كيف تكسب الأصدقاء , وتؤثر فى الناس ...لــ ديل كارنيجى
http://www.archive.org/details/How_can_yo_make_friends

ربنا يبنفعكو بيهم
انا دوخت عقبال لما عرفت انزله عشان كدا قلت لا متسبهمش يلفوا كتير و الصورة موضحه كل حاجه

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
????
زائر



مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الثلاثاء 21 يوليو 2009 - 15:04

شكرً يا د احمد يا حبيب قلبى
أيه الجمال
انته بتعطينى أيحاء أن الواحد فى الجنه
أطلب الحاجه شبيك لبيك ألاقيها على طول
بجد برافو عليك

دكتور
سيف ناصف
farao
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
avatar

عدد الرسائل : 2514
تاريخ التسجيل : 28/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الثلاثاء 21 يوليو 2009 - 21:21

ربنا يبارك فيك ياداحمد.. والله انا فخوره يبك ونفسى واولادى يبقوا زيك فى حب الخير لغيرهم ..
وانت يا دكتور سيف.. يارب تقرا الكتاب ويعجبك ويارب تعرف تحضر معانا الاجتماع بكره ان شاء الله انت ومروه
..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr_agaas
مشرف قسم التنمية البشرية
مشرف قسم التنمية البشرية
avatar

عدد الرسائل : 1054
تاريخ التسجيل : 16/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الثلاثاء 21 يوليو 2009 - 21:40

العفو يا دكتورة دا وجبي نحيتكم انتوا اصدقائي في الكفاح ولازم اعملكوا كل اللي اقدر عليه و
اللي انا عملته دا قليل عليكم
ربنا ينفعنا بالكتب امين

انت تؤمر يا سيف اطلب انت وملكش دعوة

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
????
زائر



مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الثلاثاء 21 يوليو 2009 - 21:52

انا ان شاء الله هكون فى المنصوره بكره
لو خلصت بدرى هحاول أخلع من بابا وأتصل بأحمد وأجى بس أنا مش عارف الساعه كام

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وفين
؟؟؟؟؟؟؟

يا دكتور احمد معرفتش انزل من الروابط بتاعتك
يارب لما يكون عندك وقت أبقى هتهولى على الفلاشه معاك



ربنا يخليك يا أبو حميد الامر لله يا حبيبى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr_agaas
مشرف قسم التنمية البشرية
مشرف قسم التنمية البشرية
avatar

عدد الرسائل : 1054
تاريخ التسجيل : 16/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الجمعة 15 يناير 2010 - 14:41

يا شباب بصو كدا علي الموضوع دا تاني كدا
انا بحب الكتاب دا اوي اوي

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr merna
مشرف
مشرف


عدد الرسائل : 372
تاريخ التسجيل : 28/11/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الجمعة 15 يناير 2010 - 18:57

الكلام فعلا جميل يا دكتورة والغريبة ان كل حاجة بنعملها في حياتنا بيقي بندور فيها علي السعادهوعمرنا ما اهتمينا ندور علي السعادة ديه بجد اونعرف ازاي نوصلها او نقرا حتي كتب تساعدنا واحنا بندور عليها بدل ما نتخبط كثير فنوفر وقت باننا نبقي مخططين كويس للي عايزينه ومتاكدين انه هيجبلينا السعاده لما يتوافق مع قيمنا ومبادءنا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
avatar

عدد الرسائل : 2514
تاريخ التسجيل : 28/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   السبت 18 ديسمبر 2010 - 19:32

هذا الكتاب لواحد من اشهر الكتاب المهتمين بالتنميه البشريه واحد اروع الكتب على الاطلاق..
فعلا الكلام ممتاز.. المهم التطبيق..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr merna
مشرف
مشرف


عدد الرسائل : 372
تاريخ التسجيل : 28/11/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الخميس 23 ديسمبر 2010 - 18:10

طرف dr merna في الجمعة 15 يناير 2010 - 20:57

.الكلام فعلا جميل يا دكتورة والغريبة ان كل حاجة بنعملها في حياتنا بيقي بندور فيها علي السعادهوعمرنا ما اهتمينا ندور علي السعادة ديه بجد اونعرف ازاي نوصلها او نقرا حتي كتب تساعدنا واحنا بندور عليها بدل ما نتخبط كثير فنوفر وقت باننا نبقي مخططين كويس للي عايزينه ومتاكدين انه هيجبلينا السعاده لما يتوافق مع قيمنا ومبادءنا
ده انا كنت بقول كلام حلو اهوه
يا رب قوينا وثبتنا يا ارحم الرحمين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr_agaas
مشرف قسم التنمية البشرية
مشرف قسم التنمية البشرية
avatar

عدد الرسائل : 1054
تاريخ التسجيل : 16/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الجمعة 24 ديسمبر 2010 - 9:44

يا مرنا
الواقع مختلف قليلا عما نقول


من وجهة نظركم المتواضعة

هل واحنا بنتكلم بعد كدا نسنتر نفسنا ما بين الواقعية والمثالية حتي لانصطدم بالواقع(وطبعا دي حاجه نسبية من انسان لاخر)
أم نتكلم بمثالية نحاول دائما الوصول اليها؟؟

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr merna
مشرف
مشرف


عدد الرسائل : 372
تاريخ التسجيل : 28/11/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الجمعة 24 ديسمبر 2010 - 17:02

مش فاهمة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr_agaas
مشرف قسم التنمية البشرية
مشرف قسم التنمية البشرية
avatar

عدد الرسائل : 1054
تاريخ التسجيل : 16/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   الجمعة 24 ديسمبر 2010 - 17:57

أقصد والكلام عام في الفرق بين ما نقوله وما نتوقع ان نفعله!!
أننا وقت نقول الكلام نكون في حالة
ونحن في وسط تجربة واقعية موضوعية نصبح في حال اخر نكون غير متوقعين ان نكون عليه اصلا
لو تتذكري كلمة اينشتاين
نحن لا يصح ان نحل مشكلة بنفس مستوي التفكير عندما دخلنا المشكلة نفسها

أي أننا عندما ندخل المشكلة يكون تفكيرنا في مستوي اقل من حلها والا لكنا حللناها للوهلة الاولي وما اصبحت مشكلة علي الاطلاق

بعد هذا الاسهاب والمقدمة الطويلة التي اعتذر لكم عنها
في رأيك

هل عندما نتكلم نختار طريق الوسط بين ما نأمل أن نفعله(المثالية)
و ما نقدر علي عمله من خير من غير اثقال لنفوسنا بهذه الفكرة المثالية وحساب العقبات وعلي اساس هذا نختار ان يكون كلاما واقعي نوعا ما أم نتكلم بصورة مثالية لنحاول الوصول للصورة الكاملة
؟؟؟؟؟؟؟

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr merna
مشرف
مشرف


عدد الرسائل : 372
تاريخ التسجيل : 28/11/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   السبت 25 ديسمبر 2010 - 10:02

احنا قلنل قبل كده صوب نحو القمر فحتي ان اخطات فستصيب النجوم
يعن يليه منقولش لنفسنا اننا لازم نعيشها صح اوي ولازم كذا وكذا وكذاونحاول علي قد ما نقدر في ده
وصلنا للدرجة اللي احنا عايزينها مع الوقت يبقي حلو جدا
موصلناش يبقي ادينا بنحاول جايز ديه من الحاجات اللي منقدرش نغيرها
ومش لازم نتصدم يعني ابقي حاطة في دماغي انه يا الحلم ده يا الموت
ده مينفعش علشان احنا مش عارفين الخير فين
بس في الوقت اصدق في الحلم اوي كانه حقيقة
انا عارفه ان كلامي سهل وتحقيقه صعب اوي لان مفيش اصعب من التوازن
بس لحد دلوقتي ومن واقع تجاربي الصغيرة بجد ده رايي
ومين عارف بكره هيعمل فينا ايه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr_ola
مشرف
مشرف
avatar

عدد الرسائل : 333
العمر : 28
تاريخ التسجيل : 06/11/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   السبت 25 ديسمبر 2010 - 15:03

هل واحنا بنتكلم بعد كدا نسنتر نفسنا ما بين الواقعية والمثالية حتي لانصطدم بالواقع(وطبعا دي حاجه نسبية من انسان لاخر)
أم نتكلم بمثالية نحاول دائما الوصول اليها؟؟


سؤال معقد جدا يادكتور واللى يحس بده اللى جرب الكلام والواقع
فى الحقيقه انا بسال نفسى كتير السؤال ده
انا مش عارفه بالظبط تقصد الواقعيه فى احلامنا ولا فى دراستنا للتنميه البشريه
انا فكرت فى السؤال ده اما اتصدمت بالواقع واكتشفت
ان كلام التنمبه البشريه مش سهل التحقيق زى ما هو سهل النطق به
لدرجة انى قلت انى بضحك على نفسى ومينفعشى اقول كلام مش هعمله
قصدى حسيت انى فى الفكر ارتفعت اوى بس التنفيذ لسه ما لحقهوش
الله امال فين ان الفكر بيؤدى لفعل ومفاهيمى اتلخبطت
واتصدمت اما حلمت بحاجه عاليه وما اتحققتش ووصلت للى كنت باوصله علطول
وقلت مفيش حاجه اسمها (مفيش مستحيل) وكل واحد له قدراته
بعد اما كنت اى حاجه عندى ممكنه بس للاسف ما بحققشى

بس للاسف انا من النوع اللى لو ما حلمشى بحاجه مستحيله
مكنشى فرحانه اصل بحس انى عاديه
واكتر حاجه تموتنى انى احس انى عاديه

بس رجعت فكرت امال احنا بندرس تنميه بشريه ليه
امال المنتدى بنتكلم عليه ليه؟
واللى بيقولوا ان التنميه البشريه كلام بس يبقى بقى عندهم حق

بس بيتهيالى انى وصلت اننا فينا عيوب بنتعلم ازاى نصلحها
بعد كده بنحاول فيها ده بالتنميه البشريه
انا سالت كتير هل المفروض اموت نفسى فى المذاكره عشان اجيب
اللى انا عايزاه
قلتولى خلوكى واقعيه ومتموتيش نفسك يعنى
بس عرفت انى لو عاوزه الحاجه دى بجد هتصرف واوصلها مش هسأل حد عن المفروض
لان اللى المفروض يقولى المفروض هو حلمى


من الاخر كده انا شايفه ان الحياه عايزه تطلع لغير الممكن دايما
عشان انطلق ةاحس بالسعاده اما احققه او يعليلى مستوايا شويه
مع العلم انها محتاجه حسابات اكتر وحكمه انا مش عارفه احققها

بالنسبه لكلام التنميه البشريه انا شايفه لازم نوازن بين الواقعيه والمياليه شويه
عشان فعلا المثاليه بتصدم جامد بالواقع

اسفه بجد على الاطاله




_________________
live it right

دقات قلــب المــرء قائــلة لـه .. إن الحيــــاة دقائـــق وثـــواني
فارفع لنفسك بعد موتك ذكرهـا .. فــالذكـــر للإنسان عمــر ثاني
Beeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeebeeeeeeeeee or not to be

في التاريخ ثلاث أنواع للثورات، ثورة إتخطفت زي إيران، ثورة إتعملت بعدها شوية إصلاحات بس الفساد كمل، و ثورة عملت دولة جديدة تماما و غسلت نفسها تماما من الفساد.
كل واحدة من دول ليها ثمن، الأولية هي اللي ناسها وقفوا بسرعة و روحوا ناموا، الثانية إحتاجت شوية مجهود بس برضه الناس زهقت و روحت نامت بس متأخر شوية، و الثالثة محتاجة مجهود كبير ...و شوية وقت و نفس طويل
[/font]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
وحى القلم
عضو متميز
عضو متميز
avatar

عدد الرسائل : 240
العمر : 26
تاريخ التسجيل : 15/09/2009

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   السبت 25 ديسمبر 2010 - 17:01

موضوع رااااااااااائع
جزاكى الله خيرا د.دينا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ام مسلمه
العضو الذهبى
العضو الذهبى


عدد الرسائل : 453
تاريخ التسجيل : 25/08/2010

مُساهمةموضوع: رد: من كتاب دع القلق وابدا الحياه   السبت 25 ديسمبر 2010 - 19:02

السلام عليكم..

هل واحنا بنتكلم بعد كدا نسنتر نفسنا ما بين الواقعية والمثالية حتي لانصطدم بالواقع(وطبعا دي حاجه نسبية من انسان لاخر)
أم نتكلم بمثالية نحاول دائما الوصول اليها؟؟





ازيكم احبابى..
عايزين الصراحه...
احنا لسه بنشتغل واحنا بنختبر ربنا سبحانه وتعالى... وجوانا نفس الاحساس اللى عاهدنا بعض نتخلص منه...
الاحساس اللى بيقول انى مادام مااتحققش لى اللى انا عايزه بحذافيره يبقى فيه حاجه غلط..
تعرفوا ايه المشكله.. ؟؟ اننا مش عايزين ناخد البيعه على بعضها.. وعايزين بس اللى بيعجبنا منها...

يعنى كلنا عارفين ان "من جد وجد ".. و حافظين "ان الله لايضيع اجر المحسنين و "انا لا نضيع اجر من احسن عملا" وعاجبنا جدا الكلام ده لكن بننسى او نتناسى ان نتيجه عملنا ساعات مابتظهرش ادامنا دلوقتى لحكمه لايعلمها الا مالك الملك..
مع ان المعادله ببساطه بتقول:
اننا مادام اجتهدنا باخلاص وعملنا اللى علينا فعلا -مش نص ونص- اكيد اكيد هانشوف نتيجه لعملنا -ويمكن افضل مما كنا نتخيل ببركه الاخلاص-.. يااما فى الدنيا يااما فى الاخره..
ولكنكم تستعجلون ..

ممكن بقى نبطل نتكلم اذا كنا نسنتر على النص ولا الطرف ..ويالا نبص لهدفنا ونبطل مشتتات ونشتغل شويه ونستفيد من اللى اتعلمناه..
والله ربنا مش هايضيع تعبكم..

وماكان الله ليضيع ايمانكم.. ان الله بالناس لرؤوف رحيم
صدق الله العظيم

كل دعواتى المخلصه لكم بالتوفيق واانجاح ورضا الخالق عز وجل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
من كتاب دع القلق وابدا الحياه
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
شباب النهضة :: التنمية البشرية :: التنمية البشرية.....شارك معانا-
انتقل الى: