شباب النهضة
اسرة النهضة للدعم الطلابي والتنمية البشرية بكلية الطب جامعة المنصورة ترحب بكم
انت الان غير مسجل ولا تستطيع مشاهدة محتوى المنتدي
يرجى التسجيل
شباب النهضة
اسرة النهضة للدعم الطلابي والتنمية البشرية بكلية الطب جامعة المنصورة ترحب بكم
انت الان غير مسجل ولا تستطيع مشاهدة محتوى المنتدي
يرجى التسجيل
شباب النهضة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

شباب النهضة

اسرة النهضة طلبة طب المنصورة للدعم الطلابى والتنمية البشرية

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
منـــــــتـــــــــــــدى الــــــــنـــــــــهــــــــــــضــــــــــــــة للتــــــــنـــــــمـــــــــــيــــــــة البـــــــــشــــــــــــرية يرحب بــكــم
رسالة دكتورة دينا الطنطاوي من بيت الله الحرام:السلام عليكم احبابى شباب النهضه... ابعث لكم رسالتى هذه من امام الحرم الشريف بمكه المكرمه حيث رزقنى الله نعمه زياره بيته الحرام ..ولله انها اجمل رحله رزقكم الله بها جميعا.. ادعو الله لكم بكل خير وبالتوفيق والسداد ولك منى يادكتور محمد دعاء خاص على صبرك وتحملك مسئوليه المنتدى
محمد أشرف الأعراب والعجم** محمدخيـر من يمشي على قــــدم** محمــد باسط المعروف جامعه** ‍ ‍ محمـد صاحب الإحســان والكــــرم** محمــد تاج رسل الله قاطبــــة** ‍ ‍ محمـــــــد صــــــادق الأقوال والكلـــم** محمــــــد ثابت الميثاق حافظــه** ‍ محمــــد طيــب الأخــلاق والشيــــم** محمـــد رُوِيَت بالنور طينتُــــهُ** ‍ ‍ محمــــد لم يــــزل نــــــوراً من القِدم** محمــــد حاكم بالعدل ذو شرفٍ** ‍ ‍ محمـــــد معــــدن الأنعام والحكــــــم** محمد خير خلق الله من مضـــــر** ‍ ‍ محمــــد خيـــر رســـــل الله كلهـــــم** محمــــــد دينه حـــق نديـــن بـــه** ‍ ‍ محمــــــــد مجمــــلاً حقاً على علــــم** محمـــد ذكـــره روح لأنفسنــــــــا** ‍ ‍ محمد شكره فــــرض على الأمــــم** محمد زينة الدنيا وبهجتهـــــــــــا** ‍ ‍ محمــــــــد كاشــــــف الغمات والظلم** محمــــد سيـــــــد طابت مناقبـــــه** ‍ محمــــد صاغه الرحمــــــن بالنعـــــم** محمــــد صفـــوة الباري وخيرتـــــه** ‍ ‍ محمــــد طاهـــــــر من سائر التهـــم** محمـــد ضاحــــك للضيف مكرمــــه** ‍ ‍ محمـــــــــد جـــــــاره والله لم يضـــم** محمــــد طابـــــت الدنيــــا ببعثتــــه** ‍ ‍ محمـــــد جـــاء بالآيـــات والحكـــــــم** محمـــــد يوم بعث الناس شــــــــــــافعـنا** محمـــــــد نوره الهادي من الظلــــــــــم** محمــــــــد قائـــــــــــم لله ذو همـــــــــم** ‍ ‍ محمـــــــد خاتـــــــم للرســــــل كلهــــم** مولاي صل وسلم دائما أبدا** على حبيبك خير الخلق كلهم** يا رب بالمصطفى بلغ مقاصدنا** واغفر لنا ما مضى يا واسع الكرم**
اللهم اجعل لأهل سوريا فرجا و مخرجا ،اللهم احقن دماءهم ، و احفظ أعراضهم ، و آمنهم في و طنهم ، اللهم اكشف عنهم البلاء اللهم قاتل الظلمة المتجبرين ، يا جبار يا قهار قاتل المتجبرين الفجار ، اللهم خذهم أخذ عزيز مقتدر ، و أرح البلاد و العباد منهم يا عزيز ،اللهم و الطف بعبادك المسلمين في كل مكان يا رحيم يا رحمن ، اللهم انصر الإسلام و أعز المسلمين ، و أعلِ بفضلك رايتي الحق و الدين ، اللهم كن لأهل السنة يا ذا القوة و المنة ، اللهم و أنعم علينا بالأمن و الأمان يا لطيف يا منان ، و الحمد لله رب العالمين .
اللهم إنا نسألك و نتوسل إليك بأسمائك الحسنى و بأنك أنت الله الذي لا إله إلا أنت وحدك لا شريك لك نسألك اللهم أن تصلي و تسلم و تبارك على سيدنا محمد و على آله وصحبه وسلم تسليماً كثيراً ونسألك يا الله يا غياث المستغيثين ويا أمان الخائفين أن تغيث أهل سوريا اللهم أغث أهل سوريا .. اللهم أغث أهل سوريا.. اللهم أغث أهل سوريا اللهم .. اكشف عنهم الكرب.. اللهم عجّل بالفـرج.. اللهم ألف بين قلوبهم .. اللهم وحد كلمتهم على الحق يارب العالمين ... يا ذا الجلال والإكرام.. يا حي يا قيوم ياودود يا ودود... يا ذا العرش المجيد... يا مبدئ يا معيد...يا فعالا لما يريد... نسألك بنور وجهك الذي ملأ أركان عرشك ونسألك بقدرتك التي قدرت بها على جميع خلقك.. نسألك اللهم أن ترحم أهل سوريا .. اللهم مدهم بممدك .. اللهم ظللهم بالغمام اللهم وظللهم بملائكتك ورحمتك .. اللهم وظللهم بعفوك وعنايتك .. اللهم اشدد ازرهم ..واربط على قلوبهم ...اللهم وأنزل عليهم دفئا وسلاما وأمنا وأمانا.. اللهم وأنزل عليهم صبراً وثبت أقدامهم وانصرهم على القوم الظالمين .. اللهم اجعل فى قلوبهم نورا وفى سمعهم نورا من فوقهم نورا ومن تحتهم نورا وعن يمينهم نورا وعن شمالهم نورا.. يالله يالله يالله ياقوي ياعزيز ياناصر المستضعفين ياولي المؤمنين نسألك برحمتك وعفوك وكرمك وجودك وإحسانك أن تتقبل شهدائهم وأن تشفي مرضاهم اللهم ارحم الأمهات الثكالى والزوجات الأرامل والشيوخ الركع والأطفال اليتامى من لهم إلا أنت .. من ناصرهم إلا أنت .. من رحيمهم إلا أنت .. من وكيلهم إلا أنت .. اللهم اضرب الظالمين بالظالمين اللهم شتت شملهم وفرق جمعهم اللهم مزقهم كل ممزق اللهم أحصهم عددا و اقتلهم بددا ولا تغادر منهم أحدا اللهم وألق الرعب في قلوبهم اللهم وأخرج المسلمين من بينهم سالمين غانمين منصورين إنك على كل شئ قدير و بالاجابة جدير اللهم هاهم أهل سوريا قد خرجوا طالبين نصرتك وعونك ومددك وفرجك وعفوك اللهم لا تخيب لهم رجاء اللهم لا تقفل أبوابك دونهم اللهم كن لهم ولاتكن عليهم برحتمك وجودك وكرمك ياأرحم الراحمين اللهم هذا الدعاء ومنك الإجابة وهذا الجهد وعليك التكلان ولاحول ولاقوة لنا ولهم إلا بك اللهم صل على محمد عدد ماذكره الذاكرون وغفل عن ذكره الغافلون وصل على محمد عدد خلقك ورضا نفسك وزنة عرشك ومدادكلماتك

You can do it

اشراقة على الطريق
وحى القلم
miada zayed
wafaa bader
تبارك
dr_agaas
dr merna
dr_kishar
dina tantawy
13 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: You can do it   You can do it Emptyالخميس 31 ديسمبر 2009 - 18:15

ازيكم ياشباب..
المشكله دى جات لى على الخاص ..
حبيت طبعا ان انقلها لكم علشان تعم الفايده لاننا كلنا محتاجين نسمع الكلام ده:

السؤال:
انا باختصار كده يا دكتور دينا ممكن أقول بكل ثقة انى اتولدت يوم الاتنين اللى قبل اللى فات
اول يوم شفت حضرتك فيه وشفت المجموعة الجميلة دى المهم انا كان نفسى أكون زيهم
يعنى نفسى ابقه انسانة ناجحة كده ومنظمة وانى هصنع الفارق بإذن الله
انا كنت عايزة حضرتك تعرفينى ايه المطلوب منى بالظبط علشان انى اتعين فى الكلية
وانا على استعداد لانى احاول
انا هعرف حضرتك كل ظروفى علشان لو مفيش أمل تعرفينى وانا برضه هحاول
أخد القطر اللى بعده يعنى اعلى حاجة بعد التعيين يعنى
المهم انا كنت بشيل مواد فى أولى وتانية ناجحة بالعافية وبدرجات رفع كده وشغلانة
انا طبعا فى تالتة دلوقتى ولسة حتى ممتحنتش ام سى كيو يعنى ممكن ألحق نفسى
انا الحمد لله عندى عزيمة فعلا انى أعمل حاجة بس عايزة مبقش تايهة
ابقه عارفة ايه المطلوب منى بالظبط وطبعا حضرتك خير معين فى الموضوع ده
بتمنى مكونش طولت عىل حضرتك روح حضرتك المعطاءة هى اللى خلتنى
بتكلم ومتأكدة ان حضرتك هتقرى كلامى للأخر وهتحاولى تساعدينى بكل قوتك
أسفة على الاطالة وشكرا بس لأن حضرتك قريتى كلامى حتى لو مردتيش
ابنتى الحبيبه:
انا سعيده جدا انك وثقت فى وبتستشيرينى فى امورك..
بصى ياقمر..

اولا:انا عايزه اول حاجه تفكرى فيها انك زى مانتى قولتى دلوقتى .. تاخدى قرار التغيير..التغيير للافضل..
وتفضلى مركزه على القرار ده هو والهدف اللى انتى عايزاه.. وهو انك عايزه تتعينى فى الكليه ان شاء الله..
ثانيا:: عايزاك تلجئ لربنا بكل قوتك.. لانى ماحدش هايساعدك غير..ربنا.. ونفسك بعد كده
ثالثا: ابدئ اعملى خطه علشان ترفعى من مستوى مذاكرتك وتحصيلك..
يعنى مثلا:
- الانتظام فى حضور المحاضرات..
تقويه فى ماده معينه (انا تحت امرك فى الباثولوجى طبعا) -
-اختيار صديقات مجدات ومستعدات للتعاون والتشجيع لبعضهن البعض
-تحديد عدد ساعات المذاكره والراحه فى اليوم
رابعا: الغى ايه خواطر سلبيه تيجى على بالك.. الغيها.. الغيها..
خلى الخاطر اللى يجى على بالك هو:: انا ان شاء الله اقدر.. وهاحاول.. وان شاء الله هانجح..
خامسا: خليكى دايما مع ناس ايجابيين زينا.. ماتسيبيناش.. كل شباب الاسره عايزين يبقوا ناجحين وكلنا عايزين نساعد نفسنا وغيرنا
وان شاء الله ربنا يحقق لك اهدافك كلها..
بس خلى بالك.. دايما اختيار ربنا هو الافضل.. يعنى لاقدر الله لو عملتى كل ده ولاقدر الله حصلت ظروف ومااتعينتيش.. اعرفى ان ربنا مختار ليكى الخير وارضى باختياره.. هاتشوفى بعد كده ان ربنا فعلا فعلا ماضيعش تعبك لكن بطريقته هو مش طريقتك انت
سؤال:
بس حضرتك مقلتيليش بعد كل البهدلة اللى بهدلتها انا للكلية دى هيبقه فى أمل اساسا ولا لأ
يعنى ممكن من الناحية النظرية فعلا ولا خلاص مبقاش ينفع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رد:
.. ياحبيبتى.. مافيش مستحيل فى الدنيا.. ايوه طبعا فيه امل.. وامل كبير كمان.. بس لازم تتعبى شويه وتشدى حبتين علشان تعوضى اللى فات.. مستعده تتعبى شويه ولا لا..
وبعدين انتى ماسمعتنيش وانا باقولك ان فيه ناس كانت شايله فى سنه اولى ومارتتبش وجابت امتياز الا فى البكالوريوس..؟؟
ماسمعتيش ان معظم الناس الناجحه بدؤا من تحت الصفر.. يعنى بدأوا من مواقف فشل كبيره؟؟ بس كان عندهم عزيمه وصبر واصرار لغايه ماحققوا اللى هم عايزينه
ثم انا احنا اتفقنا اننا لما نتعب ونشتغل ربنا اكيد هايكافئنا بطريقته هو.. ماتقعديش تقولى.. انا لو ماتعينتش هابقى فشلت.. قولى: انا هاتعب واشتغل علشان اتعين.. بس لو ربنا ما قدرش لى كده هابقى راضيه برضه واكيد ربنا مش هايضيع تعبى..
..
والله تعبك مش هايضيع..
والله ربنا هايوفقك..
بس ارجوك خدى الخطوه وابدائ .. اشتغلى.. واتحكمى فى نفسك وخليكى قويه..
الشيطان هو اللى بيقولك ان مافيش امل علشان هو مش عايزنا ناجحين..
اوعى تسمعى كلامه..
اسمعى كلام ربنا..
ومن يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لايحتسب..
انا لانضيع اجر من احسن عملا
وكفى بالله وكيلا..
وكفى بالله حسيبا
ولا تهنوا ولاتحزنوا وانتم الاعلون ان كنتم مؤمنين
سؤال:
انا بس باسال حضرتك.. علشان لو ماينفعش مافكرش فى الموضوع خالص وادور على هدف تانى اقل
رد:..
ينفع.. ان شاء الله ينفع,...
بس ارجوك ابدأى ومتشغلش نفسك قوى بالنتيجه..
عارفه: سيدنا عمر كان بيقول: انى لااحمل هم الاجابه (النتيجه) ولكنى احمل هم الدعاء ( المجهود والشغل) ..
يالا دلوقت ركزى على هدف قريب شويه: هدف انك السنه دى ترفعى تقديرك لجيد جدا..
ايه رايك فى الهدف السهل ده؟؟
يالاابداى بيه ولما ان شاء الله يتحقق نحدد هدف اكبر ..لغايه ماتوصلى باذن الله لما تريدين..
يارب يحقق لك كل اللى انتى عايزاه .. انتى وكل شباب النهضه
..[/b]

dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالخميس 31 ديسمبر 2009 - 19:16

يارب يحقق لك كل اللى انتى عايزاه .. انتى وكل شباب النهضه
dr_kishar
العضو الذهبى
العضو الذهبى
dr_kishar

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالخميس 31 ديسمبر 2009 - 22:50

انا مش لاقيه غير كلمة واحدة والله من قلبى

ربنا يخليكى لينا يارب

ولا يحرمناش من حضرتك ابدا

https://alnahdah.ahlamontada.com
????
زائر

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالخميس 31 ديسمبر 2009 - 23:59

والله يا دكتور رد حضرتك كافى شافى

وأحب أركز على حاجه من اللى حضرتك قلتيها

الصحبه بتعدى
سواء فى الصح ...... أو فى الشر

انا عن نفسى كنت قبل كدا مش بذاكر خالص

ولكن فى فتره من فترات حياتى أتعرفت على مجموعه كانت رائعه صحبه خير
فا تعديت منهم وزرعوا جوايه الرساله والهدف والطموح

وربنا كان بيقول للنبى ص وللمسلمين من بعده

وأصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغداة والعشى يريدون وجهه ولا تعد عيناك عنهم تريد زينة الحياة الدنيا

فعليك بالصحبه بهى معين على الخير ان شاء الله والنجاح

عملك فى مذاكرتك + إبتلاءات + صبر عليها = النجاح فى الحياة

واسف على الاطاله ولعلى أكون قدمت شئ يفيد أختنا السائله

ونرحب بيك عضو معانا
فأهلا وسهلاً

dr merna
مشرف
مشرف

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالجمعة 1 يناير 2010 - 7:21

طبعا بعد كلام دكتورة دينا مفيش كلام يتقال ربنا يخليك لينا يا دكتورة بس انا عاوزه اقولك حاجة لاني حسيت بيكي في حاجات كثير من اللي قولتيها انا في سنه اولي زي الناس كلها اتصدمت وجيبت جيد جدا المهم في ثانيه جبت امتياز محترم وفي ثالثة ذاكرت حلو بس نقصت عن سنه ثانيه ويوم النتيجه حسيت ان الدنيا انتهت لاني تعبت في ثالثه اكثر من ثانيه المهم اني افتكرت ربنا وهو بيقول وما ربك بظلام للعبيد وكمان ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا سعتيها عرفت ان تعبي ده هلاقيه في ومش مستعجله وبتوكل علي الله علشان هو حسبي وبعمل الي عليا دلوقتي بصراحة مش اقوي وبحاول استمتع بمحاولات للنجاح بس الاكيد اني هرضه بكل اللي ربنا يجيبه علشان فعلا ربنا مبجيبش شر المهم اننا نفهم ده وربنا يكرمك يا رب
dr_agaas
مشرف قسم التنمية البشرية
مشرف قسم التنمية البشرية
dr_agaas

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالجمعة 1 يناير 2010 - 11:27

شكرا دكتورة دينا علي ردك الاكثر من رائع
اللي يضرب راي احسن دكتور نفساني ههههههههه
بصي اختي
اولا لازم تعرفي ان ربنا بيحبك اوي فوق ما تتصوري
وطبعا دا مش كلامي
دا من الكلام اللي انتي كاتباه
كون الله يعرضك للتجارب الصعبة دي في بداية حياتك طبعا احسن مليون مرة لما يعرضك ليها وانت كبيرة
اصل انتي دلوقتي قدامك فرصة تغيري نفسك
اما تخيلي كدا لو انتي مثلا لقدر الله دكتورة عندك خمسين سنه وفاشلة الموضوع هيبقي اصعب مليون مرة
فدي اول نقطة لازم نتفق عليها

تاني نقطه لازم نتفق عليها ان كل مشلة ليها حل
تمام
في ادامي احتمالين
يا اما انتي مبتعمليش اللي عليكي عشان كدا بتجيبي تقديرات مش كويسة
الحل هنا سهل لانه معروف بس عاوز صبر وعزيمة لان تطبيقه مش سهل
طبعا الحل انك تذاكري كويس ةتشدي حيلك واحنا ان شاء الله معاكي

اما لو كنتي بتعملي اللي عليكي
فبشرا ليكي ان ربنا سبحانه وتعالي شايفلك الخير في مكان تاني وهو سبحانه بحكمته عاوز يقولك اعملي اللي عليكي وملكيش دعوة بالنتيجه انا اعرف الخير ليكي اكتر منك
فمتقلقيش خالص من الاحتمال دا

بصي يا ستي نصيحتي الشخصية ليكي
انك تبداي تمسكي ورقة وقلم
وتقولي انا ايه رسالتي في الحياة وتكتبيها ايا تكن
وبعدين تحبي تبقي ايه بعد خمس سنين وعشر سنين وعشرين سنه
وتبدقي تحطي خطتك في الحياة
وبكدا معدتيش هتقلقي خالص

وربنا يكرمك يا رب
وعسي ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالجمعة 1 يناير 2010 - 11:37

white fighter كتب:

الصحبه بتعدى
سواء فى الصح ...... أو فى الشر

انا عن نفسى كنت قبل كدا مش بذاكر خالص

ولكن فى فتره من فترات حياتى أتعرفت على مجموعه كانت رائعه صحبه خير
فا تعديت منهم وزرعوا جوايه الرساله والهدف والطموح

وربنا كان بيقول للنبى ص وللمسلمين من بعده

وأصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغداة والعشى يريدون وجهه ولا تعد عيناك عنهم تريد زينة الحياة الدنيا

الله على كلامك يا سيف..
ربنا يبارك فيك. ويجمعك وانت وصحبتك الصالحه وكل احبابك فى الجنه ان شاء الله
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالجمعة 1 يناير 2010 - 11:45

Omar كتب:
وفي ثالثة ذاكرت حلو بس نقصت عن سنه ثانيه ويوم النتيجه حسيت ان الدنيا انتهت لاني تعبت في ثالثه اكثر من ثانيه المهم اني افتكرت ربنا وهو بيقول وما ربك بظلام للعبيد وكمان ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا سعتيها عرفت ان تعبي ده هلاقيه في ومش مستعجله وبتوكل علي الله علشان هو حسبي وبعمل الي عليا دلوقتي بصراحة مش اقوي وبحاول استمتع بمحاولات للنجاح بس الاكيد اني هرضه بكل اللي ربنا يجيبه علشان فعلا ربنا مبجيبش شر المهم اننا نفهم ده وربنا يكرمك يا رب

كلماتك حلوه جدا ياميرنا.. فعلا احنا اكيد لازم هانتصدم فى بعض الاحيان.. الشطاره اننا نثبت ونتعامل مع الصدمات بشجاعه وصبر وثقه فى الله انه مش هايضيعنا ابدا....
ربنا يوفقك ويوفقكم كلكم
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالجمعة 1 يناير 2010 - 12:17

الى دكتور احمد الحكيم:
جزاك الله كل خيرعلى تعليقك القيم
.. وزادك الله حكمه وعلما....
تبارك
عضو نشيط
عضو نشيط
تبارك

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالسبت 2 يناير 2010 - 4:51

سلام عليكم
بصوا يا جماعه انا عضوه جديده معاكم ودا بفضل امى وحبيبتى واختى دكتوره دينا وانا مش ببالغ لما بوصفها بكل دا لانها تستاهل اكتر من كل دا
انا عاوزه بس اعلق ع كلام الدكتوره الزميله انا ف تالته زيك واتعرضت لنفس الصدمات اللى انتى اتعرضتى ليها ويمكن اكتر نتيجه الصحبه السيئه واكتر رغم انى كنت متفوقه جدا ف دراستى ودخلت الكليه وكلى امل انى اتعين فيها بس ف اولى وتانيه طبعا اتصدمت من تقديراتى ف مواد قصرت فيها وف مواد الله شاهد انى ماقصرت بس رغم دا كله انا قررت انسى اى فشل وارجع تفوقى اللى قبل كده واسعد اهلى لان اول الاسباب للقرار دا انى اسعد امى وارجع اشوف نظره الفخر بيا ف عيون والدى وع فكره يا دكتوره انا مزاكره سنه تالته برضه ملخبطه معايا ولسه شهر ع الامتحان لكن انا مش هياس هنتوكل ع الله ونعمل اللى علينا ونتغير للاحسن واتمنى انى اشوفك ونتعاون سوا ودا طبعا تحت اشراف امى حبيبتى دكتوره دينا اعذزينى يا دكتوره انا حبيتك اوى وكلمه امى بتخرج عفويه منى واسفه طولت عليكم وكل سنه وكل اعضاء المنتدى طيبين
wafaa bader
مشرف العيادة النفسية
مشرف العيادة النفسية
wafaa bader

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالسبت 2 يناير 2010 - 6:23

جزاك الله خير دكتوره دينا

رد حضرتك اكثر من رائع

ومفيش اى كلام ممكن يتقال بعده
dr_agaas
مشرف قسم التنمية البشرية
مشرف قسم التنمية البشرية
dr_agaas

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالسبت 2 يناير 2010 - 12:19

وفااااااااااء
فينك من زمان
وفاء يا جماعة
الدكتورة المسؤله عن العيادة النفسية يعني لما يكون اي حد فينا عنده مشكله بيلجالها
ربنا يكرمها يا رب

دكتورة تبارك جزاكي الله خيرا علي مشاركتك
نتشرف بيكي اخت عزيزة علينا

وفعلا الدكتورة دينا امنا كلنا بلا مبالغة يعني
والدكتورة لو في ايديها تساعدنا باي صورة مش هتتاخر
ادعولها كتير
miada zayed
عضو نشيط
عضو نشيط
miada zayed

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالسبت 2 يناير 2010 - 15:37

dr_agaas كتب:
شكرا دكتورة دينا علي ردك الاكثر من رائع
اللي يضرب راي احسن دكتور نفساني ههههههههه
بصي اختي
اولا لازم تعرفي ان ربنا بيحبك اوي فوق ما تتصوري
وطبعا دا مش كلامي
دا من الكلام اللي انتي كاتباه
كون الله يعرضك للتجارب الصعبة دي في بداية حياتك طبعا احسن مليون مرة لما يعرضك ليها وانت كبيرة
اصل انتي دلوقتي قدامك فرصة تغيري نفسك
اما تخيلي كدا لو انتي مثلا لقدر الله دكتورة عندك خمسين سنه وفاشلة الموضوع هيبقي اصعب مليون مرة
فدي اول نقطة لازم نتفق عليها

تاني نقطه لازم نتفق عليها ان كل مشلة ليها حل
تمام
في ادامي احتمالين
يا اما انتي مبتعمليش اللي عليكي عشان كدا بتجيبي تقديرات مش كويسة
الحل هنا سهل لانه معروف بس عاوز صبر وعزيمة لان تطبيقه مش سهل
طبعا الحل انك تذاكري كويس ةتشدي حيلك واحنا ان شاء الله معاكي

اما لو كنتي بتعملي اللي عليكي
فبشرا ليكي ان ربنا سبحانه وتعالي شايفلك الخير في مكان تاني وهو سبحانه بحكمته عاوز يقولك اعملي اللي عليكي وملكيش دعوة بالنتيجه انا اعرف الخير ليكي اكتر منك
فمتقلقيش خالص من الاحتمال دا

بصي يا ستي نصيحتي الشخصية ليكي
انك تبداي تمسكي ورقة وقلم
وتقولي انا ايه رسالتي في الحياة وتكتبيها ايا تكن
وبعدين تحبي تبقي ايه بعد خمس سنين وعشر سنين وعشرين سنه
وتبدقي تحطي خطتك في الحياة
وبكدا معدتيش هتقلقي خالص

وربنا يكرمك يا رب
وعسي ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم
وحى القلم
عضو متميز
عضو متميز
وحى القلم

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالأحد 3 يناير 2010 - 14:05

جزاكم الله خيرا على هذا الكلام الرائع
بجد لما بدخل هنا على منتدى النهضه
بحس بقيمه نفسى
والقوة والعزيمه اللى مستخبيين جوايا بيتفجروا
ربنا يخليكى لينا دايما يا دكتورة دينا
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالجمعة 8 يناير 2010 - 20:28

شكرا احمد .. وتبارك.. ومياده.... وهاله.. ربنا يبارك فيكم جميعا
شكرا ياوفاء.. وياريت تدخلى معانا وتفيدينا برايك فى الحوار الرائع ده لان اكيد كلنا هانستفيد من كلامك..
اشراقة على الطريق
V.I.P
V.I.P
اشراقة على الطريق

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالجمعة 8 يناير 2010 - 22:21

كلام جميل انا بس هضيف حاجة صغنونة أوى زى ما تقولى كدا مثال للتحدى :
واحدة زميلة ليا جابت فى أولى تقدير جيد بس كانت عندها عزيمة قوية
وأمل فى ربنا إنها ترتب بعد كدا ما شاء الله عليها فى تانية رتبت التالتة على الدفعة وفى تالته بردو وهكذا لحد ما الحمد لله طلعت من الاوائل واتعينت نائبة فى الجامعه دلوقت.
أهم حاجة تعرفى ازاى تذاكرى وتثبتى المعلومة وإن ما كانش ليكى حظ فى التعيين تبقى استفدتى علشان تفيدى الى حواليكى واعرفى إن والله ربنا ما بيضيع تعب حد أبدا وربنا يوفقك أنتى وكل اللى بيتعب.
dr_agaas
مشرف قسم التنمية البشرية
مشرف قسم التنمية البشرية
dr_agaas

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالسبت 9 يناير 2010 - 8:53

ربنا يكرمك يا دكتورة اماني
المثال اللي انتي جيبتيه يبعث بالطاقة علي النفس
وبما ان انا رايح اذاكر بقي
يبقي ليكي دعوتين كدا عشان الحماسه دي
????
زائر

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالسبت 9 يناير 2010 - 10:22

وانا كمان هحكى قصه عن واحد صاحبى

وانا كنت فى الجامعه ، كانت جامعة خاصه طبعاً
وطبعا كانوا ناس من علية القوم ومحترمين وكدا
من أول السجائر لحد الهروين والحشيش والخمور بأنواعها
ودا مش الشباب ،،، دا كان الشباب والبنات

المهم اتعرفت على شاب فى الكليه كان عليه سمات الصالحين
وبدأ يحكيلى عن قصتة مع الادمان والبعد عن الله ومعاملة الأهل بما لايليق

وبالاضافه الى ذلك كان بينجح بالعافيه وشايل مواد

فقدر الله له الاسباب فى نصف العام الدراسى الثانى من دراسته الجامعية

فأقلع عن كل ما يفعل وأصبح أبر الناس بوالدته
وبدأ يحاول أن يهدى الناس الى طريق الله
وكنت استعجب من عمله الدؤب بلا توقف كان لا ينام والله الا ساعات بسيطه
وكان يذهب ليوقظ كل شقق الطلبه الى صلاة الفجر

فكان يقولى انا ضليت ناس كتير اوى
نفس اخلى ادهم ناس تلتزم وخصوصا اللى انا ضليتهم
عشان ربنا يرضى عنى

وفى الجانب الدراسى أصبح التانى على الدفعه فى عامه الثالث والرابع

الشاهد
متى تريد ان تفعل شئ ..... فستفعله ان كان عندك عزيمه وصدق مع نفسك

...............................................................
هذا الشاب الان
حفظ القرآن كاملا
يحفظ الكثير من الاحاديث
أوشك على ان ينهى دراسته فى جانب أخر وهو فى الدراسات الشرعية الاسلامية
تزوج وله ابنه
ومازال الى الان دؤب فى عمل الخير والدعوة الى الله

أسأل الله ان يبارك فيه ويدخله جنته

wafaa bader
مشرف العيادة النفسية
مشرف العيادة النفسية
wafaa bader

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالسبت 9 يناير 2010 - 23:03

مفيش كلام ممكن يتقال زى كلام دكتوره دينا
بس انا هاقولك راى فى كلامك يابنوته:

اولا انتى نفسك تبقى انسانه ناجحه ومنظمه وكمان عاوزه تتعينى فى الكليه ده مش صعب هو هيحتاج منك طبعا لمجهود كبير ومذاكره كتير بس الاهم بقا من الكلام هو الفعل يعنى لما يبقى عندك دافع جواكى انك توصلى لهدف معين حاولى تخلى الدافع ده ياخدك ناحيه تحقيقه بالفعل مش بالكلام

يعنى ابداى حددى اهدافك فى الحياه ( انك تتعينى فى الكليه وتبقى انسانى ناجحه) ونظمى افكارك دى وابداى فى التنفيذ فورا (يعنى ذاكرى التزمى بحضور محاضراتك بانتظام وكمان لازم اصحابك اللى دايما معاك يبقو عامل مشجع ليكى ودايما يمدوكى بكلام ايجابى يزيد من حماسك ويشجعوكى لكن لو اصحابك غير كده او بيسببولوك احباط ببعض كلامهم متسمعيش ليهم بقدر الامكان)

ومفيش حاجه اسمها مفيش امل او مبقاش ينفع طالما مفيش مستحيل يبقى فى امل

وطالما عاوزه توصلى لحاجه هتوصليلها طالما ركزتى طاقتك وهدفك وجهدك البدنى والعقلى عليها وكمان لانك بنفسك قولتى انك عندك عزيمه انك تتعبى عشان توصلى

ومتغيريش هدفك او تاخده القطر اللى بعده زى ماقولتى ركزى على اكتر هدف عاوزه توصلى ليه واتعبى عشان توصليله ولو ماتحققش هدفك هنا بقا تقدرى تبدليه بهدف تانى يكون برده جميل وتسعى تانى لتحقيقه ولو ماوصلتيش او وقعتى فى نص الطريق مفيش اى مشاكل ارجعى وابتدى من تانى لانك هتكونى اكتسبتى خبره ممكن تبقى افضل ليكى مليون مره من لو وصلتى لهدفك من اول مره

وكمان لازم تكونى مقتنعه ان ربنا هيختار ليكى الخير طالما نيتك خير وطالما تعبتى وذاكرتى
تعبك مش هيضيع منك ابدااااااا فاعملى اللى عليكى وسيبى النتيجه دى بقا بتبقى بتوفيق من ربنا او لانه شايلك حاجه تانيه افضل

كمان عشان يبقى عندك دافع وحماس قوى للمذاكره تخيلى صورتك اللى نفسك توصليلها بعد 10 سنين شوفى نفسك وانتى استاذه جامعيه وقدامك عددد كبير من الطلبه بتديهم محاضره
تخيلك لحلمك ده هيديكى طاقه ودافعه قويه جدااااا هتخلى الحلم يبقى حقيقه وتوصلى ليه

اخر كلامى ليكى
بلاش مفيش امل قولى لا فى امل وهاوصل للى انا عاوزاه
طول ماانتى بتفكرى وعايشه يبقى فيه امل وهتبقى احسن واشطر دكتوره ان شاء الله
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالإثنين 11 يناير 2010 - 21:12

wafaa bader كتب:

اخر كلامى ليكى
بلاش مفيش امل قولى لا فى امل وهاوصل للى انا عاوزاه
طول ماانتى بتفكرى وعايشه يبقى فيه امل وهتبقى احسن واشطر دكتوره ان شاء الله

كلامك جميل يادكتوره وفاء..
بارك الله فيكى
يارب ينفعنا جميعا بالكلام الطيب
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالثلاثاء 16 فبراير 2010 - 22:05

WE CAN ALL DO IT.
JUST, DO NOT GIVE UP.
Braveheart
عضو جديد
عضو جديد

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالثلاثاء 16 فبراير 2010 - 23:28

مساء الخير على كل الموجودين فى المنتدى-وده طبعا شرف ليا انى اول مرة اكون فى وسط المجموعة الجميلة دى-بعد كل الكلام الرائع ده من الدكتورة الجميلة دينا ومن كل الاعضاءفى المنتدى مفيش كلام تانى يتقال-بس انا حبيت اقولها انى كنت فى نفس المشكلة زيها بالظبط بس تقديرى كان احسن شوية فى اولى وتانية بس جيت فى تالتة وقررت انى اكون حاجة واشتغلت باقصى قوة والحمد لله ربنا ادانى امتياز محترم مكنتش احلم بيه وان شاء الله ربنا هيوفقك فى هدفك لو كنتى بتحلمى بيه بالدرجة الكافية اللى تخليه يترسم على ارض الواقع بما تتمنيه -ولو احتاجتى مساعدة فى مادة الفارما انا او بعض التظبيط فى المايكرو ان شاء الله ممكن اديكى بعض الورق اللى ممكن يساعدك فيها ويكون فيه خير ليكى -وانا تحت امرك بكل اللى اقدر عليه ان شاء الله
dr_agaas
مشرف قسم التنمية البشرية
مشرف قسم التنمية البشرية
dr_agaas

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالأربعاء 17 فبراير 2010 - 21:53

انت قادر علي فعل ما تعتقد انك تقدر علي تحقيقة
فارجو منا ان تكون كل اعتقادتنا ايجابية
وكل طموحاتنا عالية
قال رسولنا الكريم
اذا سألتم فأسألوا الفردوس الاعلي او كما قال صلي الله عليه وسلم
dr_ola
مشرف
مشرف
dr_ola

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالخميس 18 فبراير 2010 - 16:59

من الاخر كده
بصى يا علا
الامل موجود ماشى يا ختى
موجود ايه اصلا مفيش غيره

بدل ما تسالى اعملى
انتى بتشغلى نفسك موجود ولا لأ
وانتى عارفه انه موجود
ايه طب لو قلتلك مش موجود هتعملى ايه هتنتحرى يعنى
سلمى امرك لله
ايه خايفه تضيعى مجهودك اصلا مفيش مجهود بيضيع
على الاقل اما تموتى دلوقتى تقولى انا كنت بعمل اللى عليا
وماشيه
مش خلاص انتهيت ومستنيه الموت عشان تقدير راح
عشان اما النتيجه تيجى يجيلك عين تقولى لربنا يارب اكرمنى

تقدير ايه اللى يخلينى افقد حبى للحياه ورغبتى فى الاصلاح انا هصلح مهما كان
هصلح عشان اسيب بصمه فى الحياه
هصلح عشان اعمل دورى اللى ربنا خلقنا عشانه
دا ميخلنيش مشتغلشى
بصى يا علا للكلام اللى الناس كتبته ما شاء الله عليهم
انا عايزه اتعين فى الكليه
طيب يبقى اشوف ده باستمرار واشتغل واذاكر
واهم حاجه نظمى وقتك عشان فعلا كثرة الاهداف بتتعب
وتخليكى مش عارفه تعملى حاجه

وكمان موضوع انى عايزه ابقى حاجه وكل حاجه بكره
دا مش هيخلينى اعمل اى حاجه
تمرحلى يا علا
مينفعشى اعمل كل حاجه النهارده
لازم تنظمى وقتك وتوزعى الشغل على الايام
عشان اقدر اعمل حاجه
بلاش تكركبى نفسك بالحاجات اللى عليكى وفى الاخر تستقبلى الاحباط وما تعمليش حاجه
حاجه حاجه بالراحه اللى ما اعملوش النهارده اعمله بكره بلاش ندم
مش لازم هدف اليوم يتنفذ ميه فى الميه
حددى اولوياتك
الاهم فالمهم
لو حاجه مهم وعاجل تتعمل الاول
دعى القلق وابداى بجد
اهم حاجه التنظيم
واعرف انا عايزه ايه النهارده
وابقى صريحه ما اضحكشى على نفسى
ميبفعشى اذاكر واتفرج على التليفزيون
يا اذاكر يا اتفرج
مقولشى المذكره دى هتخلص النهارده وهى عايزالها يومين واخر اليوم ازعل

واضح انى نسيت نفسى
اصلى كنت متغاظه منها
اصلى مقصره شويه

صاحبة الرساله
معلشى اتاخرت عليكى

على فكره سنه اولى كلنا بنليخ فيها اصلنا لسه مكناش عارفين حاجه
انا جبت فى اولى 74
تانيه 85
تالته 88
الموضوع سهل على فكره
انتى لسه فى الاول عشان تسالى فى امل ولا لأ
اولى وتانيه نسبتهم صغيره
وتالته والله سهله بس عايزاكى تهتمى شويه
متحضريش الا اللى هتستفيدى منه بجد وبصراحه
انا ما كنتش بحضر محاضرات
بس كنت بنقى السكاشن والدكاتره اللى بجد هستفيد منهم
على فكره امتحان الفارما والباثولوجى فى حاجات لبخت فيها كتير لدرجة انى خفت اتوقع انا هجيب ايه
بس عشان انا عارفه انى عامله اللى عليا
مزعلتش

والحمد لله ربنا ما ضيعشى تعبى
ولو ما كنتش لقيت النتيجه لازم ايقى واثقه ان ربنا عاينلى الخير
عشان انا اعرف ناس كانت بتذاكر كويس جدا جدا
وما جبتشى اللى هى عايزاه

اجتهدى يا حبيبتى وحب النجاح اللى هتعمليه ان شاء الله ومفيش حاجه اسمها فشل
النجاح هو المضى من فشل لفشل لو جاز ليا استخدام كلمة فشل

انا مش عارفه انا طولت كده ليه
يا رب ما تكرهونيش

live it right
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

لا اريد الا اصلاحا وما توفيقى الا بالله
beeeeeeeeeeeeee or not to be
ام مسلمه
العضو الذهبى
العضو الذهبى

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالخميس 14 أكتوبر 2010 - 8:56

موضوع جميل وردود اجمل.. بارك الله فيكم جميعا..
اجمل شئ الاصرار..
الاصرار على النجاح.. الاصرار على عمل شئ ما..
الاصرار الانتوقف مهما حدث.. واليقين بالله مهما كانت الظروف..
طفلة القمر
العضو الذهبى
العضو الذهبى
طفلة القمر

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالخميس 14 أكتوبر 2010 - 13:09

ام مسلمه كتب:
موضوع جميل وردود اجمل.. بارك الله فيكم جميعا..
اجمل شئ الاصرار..
الاصرار على النجاح.. الاصرار على عمل شئ ما..
الاصرار الانتوقف مهما حدث.. واليقين بالله مهما كانت الظروف..

اهم حاجة يا أمي مسلمة الثقة في الله دي

بجد انا في حياتي مريت بحاجات خلتني علي يقين ان كل حاجة ربنا خلقها لحكم وصدقت وآمنت بجملة{ســـــــــــبحان الله وله في خلقه شؤون }

بس انا آخد بالأسباب وأسعى
والباقي في ايد ربنا سبحانه وتعالى
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالثلاثاء 30 نوفمبر 2010 - 19:24

dina tantawy كتب:
[size=18]
[right
عارفه: سيدنا عمر كان بيقول: انى لااحمل هم الاجابه (النتيجه) ولكنى احمل هم الدعاء ( المجهود والشغل) ..
يالا دلوقت ركزى على هدف قريب شويه: هدف انك السنه دى ترفعى تقديرك لجيد جدا..
ايه رايك فى الهدف السهل ده؟؟
[b]

يااااه .. الموضوع ده تقريبا يااحبابى بقى له سنه...

انا عارفه بنتى الحبيبه اللى بعتت لى الرساله دى عملت ايه ...
جابت فى سنه ثالثه جيد جدا ومرتفع كمان..
وعندى احساس قوى انها السنه دى (رابعه) هاتبقى احسن واحسن باذن الله...

والله ربنا مش هايضيع تعبكم .. بس ارجوكم اتعبوا شويه..

ربنا يوفقكم جميعا.. ويجعلكم من اهل النهضه
dr_agaas
مشرف قسم التنمية البشرية
مشرف قسم التنمية البشرية
dr_agaas

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالثلاثاء 30 نوفمبر 2010 - 20:34

الموضوع دا جميل فعلا
انا قرأته كله تاني من جديد
ياااااااااااااااااه
انه التركيز يفعل المعجزات
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالخميس 2 ديسمبر 2010 - 0:49

dr_agaas كتب:
انه التركيز يفعل المعجزات

فعلا يااحمد..التركيز والاصرار يعملوا المعجزات..
شكرا على المشاركه.. ربنا يكرمك..
dina tantawy
V.I.P
V.I.P
dina tantawy

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالجمعة 22 أبريل 2011 - 11:07

you can do it>>
Just belive and try
dr merna
مشرف
مشرف

You can do it Empty
مُساهمةموضوع: رد: You can do it   You can do it Emptyالجمعة 22 أبريل 2011 - 16:44

i will try

You can do it
صفحة 1 من اصل 1